Frimärket som kunden får trycka själv

Flygplanstillverkaren Gripen International, som ägs av svenska Saab och brittiska BAE Systems, erbjuder Polen att köpa 48 JAS Gripen i utbyte mot ett industriellt samarbete värt nästan 80 miljarder kronor. Både Volvo, Electrolux och Ericsson är inkopplade.

Tusentals småföretagare i USA använder sina datorskrivare för att "trycka" frimärken. Det är så nära en egen sedelpress man kan komma. Men det handlar inte om bedrägeri eller förfalskningar. Det är istället en ny teknik där frimärken som köps via Internet skrivs ut på den egna datorskrivaren. Nyligen introducerades det "digitala frimärket" PC Postage i USA. För närvarande har tre företag fått tillstånd att sälja sådana via sina webb-platser. Kunderna erbjuds två olika tekniska lösningar. Den ena är helt programvarubaserad. Den som behöver ett frimärke kopplar upp sig mot frimärksförsäljarens hemsida och begär "skriv ut frimärke". Sedan är det bara att mata in ett kuvert eller en adressetikett i den egna skrivaren och starta utskriften. Avgiften för frimärket räknas av från ett konto hos frimärksförsäljaren eller betalas via kreditkort. Den andra varianten använder ett litet "elektroniskt kassaskåp". Det är en dosa, stor som en tändsticksask, som ansluts till datorns serie- eller usb-port. I den kan "frimärken" för upp till 500 dollar lagras. Med en sådan dosa behöver man bara koppla upp sig till frimärksförsäljarens webbplats när dosan behöver fyllas på. - De som ofta behöver frimärken väljer nog dosan, säger Ulf Gustafsson på svenska Pitney Bowes, vars moderbolag i USA erbjuder digitala frimärken enligt båda systemen. Av de andra två bolagen har E-Stamp valt att använda dosan medan Stamps.com valt programvarulösningen. Dessutom finns ytterligare tre företag som är på gång att introducera digitala frimärken kommersiellt. Intitiativet till den nya tekniken kommer både från företagen och det amerikanska postverket US Postal Service som testat tekniken under flera år. Innan företagen fått tillstånd att sälja "PC Postage" har deras tekniska lösningar genomgått omfattande tester där både säkerhet och funktion har undersökts. Målgruppen för PC Postage är främst de småföretag som inte har någon frankeringsmaskin och som tycker det är besvärligt och tidsödande att med jämna mellanrum gå till postkontoret och köpa frimärken. I USA finns det omkring 40 miljoner sådana småföretag som varje år spenderar 12 miljarder dollar på frimärken. Av de omkring 500 000 svenska företagen är det bara ungefär 50 000 som har frankeringsmaskin, enligt Ulf Gustafsson på Pitney Bowes, som för övrigt är världens största tillverkare av frankeringsmaskiner. Men svenska Posten har för närvarande inga planer på att introducera digitala frimärken i Sverige. - Vi har gjort en marknadsundersökning och funnit att intresset är oerhört svagt, säger Linda Andersson på Postens informationsavdeling. - Men vi följer utvecklingen och om ett behov uppstår säger vi givetvis inte nej till digitala frimärken. Det behovet kan uppstå i takt med att Posten stänger sina nuvarande postkontor. Nyligen presenterade Postens nya koncernchef Lennart Grabe sin vision där mindre servicekontor utan banktjänster ersätter nuvarande postkontor som inte behövs i och med att Posten beslutat att säga upp sitt samarbete med Merita Nordbanken. Frågan är då om exempelvis tobakister som ska driva dessa servicekontor är beredda att hålla stora mängder frimärken i lager. - Det skulle förvåna mig mycket om digitala frimärken inte dyker upp i Sverige, säger Ulf Gustafsson. Den här tekniken var det stora intresset under Post-Expo 99 i Hamburg i början av oktober. I och med att tekniken bakom digitala frimärken visat sig vara säker öppnas möjligheten för att "trycka" andra slags värdehandlingar på en vanlig datorskrivare. - Exempelvis evenemangsbiljetter och presentkort, säger Bonnie Brooks vid analysföretaget Creative Strategies till nättidningen San José Mercury News. I Sverige förmedlar redan företaget Biljett Direkt evenemangsbiljetter via Internet. När biljetten är beställd får emellertid köparen uppsöka en affär som är ansluten till spelföretaget ATGs eget datanät. Via en terminal i affären skrivs sedan biljetten ut direkt utifrån kundens tidigare beställning. Thomas Göransson, som är driftsansvarig för Biljett Direkt, är emellertid tveksam till biljetter via den egna skrivaren. - Vi följer teknikutvecklingen men jag tror inte att säkerheten är tillräcklig. Det är mycket mer attraktivt att förfalska en konsertbiljett till Rolling Stones än att förfalska ett frimärke. Thomas Göransson tror då mer på en annan teknik för att kunna ladda hem biljetter till den egna datorn. - Då hämtas biljetten också via Internet men sparas på ett smartkort som avläses vid konsertentrén, säger Thomas Göransson.
✉️ Språk- eller faktafel i texten? Skriv och berätta.