Etanolfabrik i Norrköping köper säden från Skåne

På Anders Annells båtbyggeri tar vackra träbåtar form med gamla hantverksmetoder. I sin jakt på perfektion har han färdats tillbaka till förmedeltiden.

Publicerad
Den etanolfabrik som nu håller på att byggas utanför Norrköping får problem med leveranserna av spannmål. Fabriken kommer därför att tvingas köpa mer vete från Skåne och Danmark. Det blir både dyrare och ger längre miljöbelastande transporter. - Ur spannmålssynpunkt borde fabriken ligga i Skåne. Skulle jag fatta ett beslut om etableringen av fabriken idag skulle jag undersöka möjligheterna i Skåne ordentligt, säger Kenneth Werling, vd på företaget Agroetanol, som ska driva fabriken. Anläggningen, som håller på att byggas på Händelsö utanför Norrköping, ska tas i drift i slutet av året. Målet är att under år 2001 producera 50 000 kubikmeter inhemsk etanol. Spriten är ett biobränsle som ska blandas med bensin. Idag görs etanol till fordonsbränsle i Örnsköldsvik av överskottsvin från Sydeuropa. Men mindre vete än vad ledningen tänkt sig blir inhemskt, eftersom färre bönder än väntat nappat på Agroetanols erbjudanden. - Vi hade tänkt köpa hälften av det vi behöver lokalt, men vi har bara lyckats få in en dryg fjärdedel, säger Kenneth Werling. Tanken var att bönderna i Östergötland skulle lockas att odla vete på den obrukade åkermark som lagts i träda av EU. Det produceras nämligen för mycket livsmedel inom unionen. Bönderna får därför 2 000 kronor per hektar i ersättning för den mark de tvingas lämna obrukad. Däremot är det tillåtet att odla energigrödor på marken och vete räknas i det här fallet som en sådan. Men då förlorar bonden sin ersättning för trädan. Energivetet från en hektar åker kan han sälja till Agroetanol för ungefär 4 000 kronor. Men då tillkommer kostnader för utsäde, gödning och arbete. Lantbrukarna tycker helt enkelt att de får för lite betalt. Agroetanol kommer därför att köpa mer vete från Skånes bönder som visat ett stort intresse, enligt Kenneth Werling. I Skånes varmare klimat går det att odla så kallat fodervete, som är lämpligt för etanolproduktion. Det ger hög avkastning, men har inte så hög proteinhalt att det kan användas som brödsäd. Resten av vetet kommer att importeras från Danmark. Enligt Kenneth Werling är man även beredd att importera färdig etanol från andra EU-länder för att täcka eventuella produktionssvackor under första året. Det kan bli nödvändigt för att se till att distributionskedjan inte blir lidande, påpekar han. Eftersom etanolfabriken inte ligger nära produktionen av vetet blir transporterna längre och utsläppen av koldioxid från fossila bränslen ökar. Därmed försvinner en del av miljövinsten med produktionen av etanol, vars hela idé är att minska utsläppen av fossil koldioxid, eftersom den bidrar till växthuseffekten. Svenska Lantmännen äger hälften av företaget Agroetanol. Göran Wadmark, vd för Lantmännen energi, försvarar lokaliseringen och betonar att det finns andra miljövinster. - Fabriken ligger nära Sveriges största kraftvärmeverk. Det betyder att hundra procent av den värme vi behöver till destilleriet kommer från biobränslen, säger han. Fabriken ligger också vägg i vägg med en av de fem oljedepåer där etanolen ska lagras och blandas med bensin. Etanolproduktionen kan också dra nytta av Norrköpings hamn, som är en av landets lämpliga utlastningshamnar, påpekar Göran Wadmark.