Amazons intåg i Sverige delar experterna

2020-10-05 08:39  
Amazons centrallager i Europa finns i Tyskland. Huruvida Amazon etablerar ett lager i Sverige är oklart. Foto: Martin Meissner/AP/TT

En mardröm för svenska handlare och början mot konkurser och utslagning? Eller knappt märkbart och något som kan lyfta svensk e-handel ytterligare? Vad händer egentligen när Amazon nu kliver in i Sverige?

Den stora e-handelsdagen Black Friday (27 november) kommer allt närmare och med det Amazons intåg i Sverige. Det är i alla fall vad många bedömare tror.

Efter att i augusti officiellt meddelat att man ska lansera en svensk version av sin sajt har spekulationerna främst handlat om när Amazon startar upp i Sverige och framförallt, vilka konsekvenser det får.

Inget av svaren är självklara, likaså hur svenska företag ska hantera världens största e-handelföretag.

Läs mer: Test: ”Ikeas smarta prylar funkar – om du lyckas få igång dem”

– Logiskt sett tror jag att de försöker lansera till Black Friday. Det är den tiden på året som Amazon är som starkast. Sedan kan det vara så att julhandeln i Sverige är lite större så hinner man inte av tekniska skäl är inte lansering till julen helt oväntat, säger Johan Anselmsson, biträdande prefekt vid Företagsekonomiska institutionen vid Lunds universitet som bland annat har forskat kring varumärken och hur de försöker skapa kundlojalitet.

Högst oklart

– Sanningen att säga tror jag inte de vet och att det inte är bestämt ännu. Det kan vara i början av nästa år också, säger Nicklas Storåkers, vd för prisjämförelsesajten Pricerunner, på frågan om tidpunkten.

Läs mer: Starlink kan ge bättre navigation än gps

Båda två är av högst skilda åsikter vilken betydelse lanseringen i slutändan får och lutar sig mot olika argument. Johan Anselmsson är pessimistisk, Nicklas Storåkers ser en betydligt mindre påverkan på svenska företag. Johan Anselmsson först:

– Det blir en gissningslek men i ett värsta scenario tror jag inte vi ska underskatta det här. Amazons mål är att vara överallt och erbjuda allting. Svenska kunder har kanske tidigare valt bort dem på grund av leveranstider men genom att de kommer hit tvättas sådana svagheter bort. Det handlar dessutom inte bara om handel, de vill vara en fullservice där man i stället för som nu söker efter varor på Google i stället börjar leta på Amazons hemsida.

”Inte säker på att arrogans går hem”

Storåkers i sin tur anser att jämförelsen haltar. I exempelvis USA och Storbritannien har Amazon varit etablerat i decennier och startade när e-handeln fortfarande var i sin linda.

– I Sverige finns många etablerade e-handlare och en smidig logistik. Då är det inte lika lätt att gå in och tro att alla ska flytta sin konsumtion till Amazon.

Läs mer: ”Anonym” ansiktsigenkänning börjar testas i svenska butiker

I stället vill han jämföra en svensk etablering med de senaste länderna Amazon klivit in på, Nederländerna, Turkiet och Australien.

– Här har man en marknadsandel på mellan 1-4 procent och inte alls varit någon succé. Jag skulle säga att Sverige är en osedvanligt dålig marknad för Amazon med liten befolkning och stora geografiska avstånd.

Storåkers ser ytterligare en väsentlig skillnad:

– När vi pratar med tillverkare är intresset ganska ljummet att sälja via Amazon. Det är mycket envägskommunikation och en dyr plattform där det finns billigare distributionskanaler. Jag är inte så säker på att amerikansk självsäkerhet och arrogans går hem.

Fysiska butiker drabbas

Båda delar dock uppfattningen att de som framförallt kommer utmanas är de fysiska butikerna.

– De kommer att vara de stora förlorarna. Har man inte redan haft det tufft så kommer man få det nu, säger Storåkers.

Johan Anselmsson betonar att för svenska företag handlar det om att bygga sitt eget varumärke för att inte hamna i knäet på den amerikanska jätten.

– Det kan handla om att man är den mest sofistikerade eller mest hållbara inom sitt område. I Sverige finns inte rum för så många spelare. Se på elektronikhandeln där aktörer som Siba och Onoff försvunnit. Där kan man tänka sig att ytterligare aktörer kommer att stryka med.

Så tänker svenska företag kring Amazon

Nicklas Eriksson, vd för Elgiganten:

– Vi har inte för avsikt att sälja våra produkter via Amazon i dagsläget. Vad som händer i framtiden det får framtiden utvisa och det är inget som jag siar om idag. Vi lever i detaljhandelns formel 1, där är vi vana vid konkurrens och vi har stor respekt för alla våra konkurrenter - så också för Amazon.

Rickard Lyko, grundare av Lyko:

– Vi gör samma sak som Bezos när han startade Amazon, fokuserar på kunden. Så länge vi gör det finns det ingen anledning att välja Amazon i stället för oss. De kommer få en större andel av totala marknaden, sedan tror jag de ska fokusera på sina digitala produkter som ljudböcker och molntjänster. De kommer fokusera på branscher med mycket omsättning, annars gör det ingen större skillnad för Amazon. De som i längden tar stryk är nog den fysiska handeln.

Jonas Karlén, vd Adlibris:

– Det gäller alltid som företagare oavsett bransch att vara på alerten. För ett par år sedan började vi rikta in oss mot en rad olika produktkategorier, det senaste året har vi tajtat till det. Vi såg att vi tappade fokus på det vi var riktigt bra på och blev halvbra på mycket. Det tror jag inte är vägen framåt utan gå tillbaka till vår kärna.

Hur du tänker du kring att Amazon har finansiella muskler att sänka priserna för att få fram en utslagning på marknaden?

– Det är något de får svara på och jag vill helst inte spekulera i det, men vi har inte sett att de agerat så på tidigare marknader. En stor styrka vi har är att vi kan den lokala marknaden och har en bra startpunkt. Vi har funnits i 22 år, ungefär lika länge som Amazon.

Tobias Österberg/TT

Mer om: Amazon E-handel

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt