Opinion

”Visioner duger inte som underlag för framtidens transporter”

Evert AnderssonProfessor em. KTH, Järnvägsteknik
Mats BergProfessor KTH, Järnvägsteknik
Bo-Lennart NelldalProfessor em. KTH, Tågtrafikplanering Foto: KTH
Intresset för Hyperloops transporter i vakuum är stort men inget att räkna med än på länge, enligt debattörerna. Foto: Mike Corder/TT

DEBATT. Sverige behöver fler tåg. Självkörande bilar löser varken energiproblemen eller trängseln i trafiken, och högst osäkra framtidslösningar som Hyperloop kan vi inte vänta på, skriver Evert Andersson, Mats Berg och Bo-Lennart Nelldal, KTH.

Transportsektorn har stora utmaningar framför sig. Det råder trängsel både inom spår- och vägtrafiken ‒ åtminstone i och kring våra stora städer. Det ger osäkerhet om när personer och gods kommer fram. Bilar fyller städerna. Buller och skadliga ämnen är ett betydande problem. Det dör runt 300 personer i den svenska vägtrafiken varje år och många fler skadas allvarligt.

Den stora utmaningen ligger i att det fossila energiberoendet måste brytas. Koldioxidutsläppen i inrikestrafiken (flyget undantaget) ska, jämfört med år 2010, ner med minst 70 procent till 2030 och till att inte ge några utsläpp alls år 2045.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här