Opinion

”Ta efter britternas vinnande koncept”

DEBATT Den nya testbanan AstraZero och Chalmers forskning kring det nya materialet grafen ger svensk fordonsindustri trumf på hand. Men för att kunna utnyttja möjligheterna borde Sverige ta efter Storbritanniens satsning på fordonsindustrin, skriver Fredrik Sidhal och Per-Ewe Wendel på Fordonskomponentgruppen.

Testbanan AstaZero som invigs i dag är förmodligen den mest högteknologiska testbanan i världen. Med AstaZero befäster inte bara Västsverige utan även hela Sverige sin roll som en av få nationer som klarar av att ta en idé fram till ett komplett fordon inom landets gränser.

Det unika med AstaZero är inte bara att den är en öppen internationell plattform för fordonstillverkare, leverantörer, myndigheter transportnäring, myndigheter samt akademi och institut. Utan även hur projektet kommit till och slutligen realiserats. Medfinansiering sker bland annat genom det strategiska fordonsforskningsprogrammet FFI.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här