Opinion

”Straffa inte biogasen – den är en nyckel i omställningen”

DEBATT. Att beräkna klimatpåverkan utifrån det som kommer ur avgasröret är enkelt men leder till felaktiga slutsatser, skriver Jörgen Ejlertsson och Francesco Ometto, Scandinavian Biogas.

När man följer diskussionen om framtidens drivmedel i media är det lätt att få uppfattningen att räddningen ska komma främst från el och vätgas. Bilden är att alla bilar, båtar och lastbilar inom en snar framtid kommer att vara utrustade med batterier eller bränsleceller eftersom detta skulle innebära nollutsläpp av koldioxid från transporter.

Problemet är att de flesta debattörer valt att bara mäta och räkna på vad som kommer ut ur avgasröret. Då blir det noll avgaser från el- och vätgasdrivna fordon. Men som alltid måste man se till helheten och då krävs att också miljöpåverkan i fordons- och batteritillverkning, produktion och distribution av bränslet samt den slutliga destruktionen och återvinningen av bilen räknas med. Om inte hänsyn tas till alla steg i kedjan blir siffrorna missvisande och bara ett spel för gallerierna.

Tabell: Francesco Ometto

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här