Opinion

”Skrota söliga snabbtåg - satsa på magnettåg”

Japanska magnetsvävtåg har testats i hastigheter över 600km/h.
Japanska magnetsvävtåg har testats i hastigheter över 600km/h.
Björn Arvidsson Utvecklingsingenjör
Björn Arvidsson Utvecklingsingenjör

DEBATT. Avbryt snabbtågsprojektet och ta i stället reda på vad Maglevteknik kan ge. Målsättningen bör vara resande med mycket låga koldioxidutsläpp i mycket höga topphastigheter, upp mot 600 km/h, skriver Björn Arvidsson, utvecklingsingenjör.

Sveriges regering borde tillsammans med EU undersöka förutsättningarna för ett nytt nät av svävande tågtrafik, så kallad Maglevteknik. Kina och Japan utvecklar nu teknik och tåglinjer med denna topphastighet samtidigt som kritiken mot flyget växer sig allt starkare.

Forskning vid Chalmers och KTH visar att utsläppen från den svenska befolkningens internationella flygande riskerar att bli högre än alla andra utsläpp tillsammans år 2040. Utsläppen per flygtimme minskar med 1 procent per år genom modernare flygplan men antalet flygtimmar ökar procentuellt sett betydligt snabbare. År 2040 åker medelsvensken på resor mot- svarande tolv timmars ren flygtid vilket ger 1400 kg koldioxidekvivalenter per år trots att flygplanen antas ha blivit hela 28 procent effektivare.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här