Opinion

”Skrota söliga snabbtåg - satsa på magnettåg”

Japanska magnetsvävtåg har testats i hastigheter över 600km/h.
Björn Arvidsson Utvecklingsingenjör

DEBATT. Avbryt snabbtågsprojektet och ta i stället reda på vad Maglevteknik kan ge. Målsättningen bör vara resande med mycket låga koldioxidutsläpp i mycket höga topphastigheter, upp mot 600 km/h, skriver Björn Arvidsson, utvecklingsingenjör.

Sveriges regering borde tillsammans med EU undersöka förutsättningarna för ett nytt nät av svävande tågtrafik, så kallad Maglevteknik. Kina och Japan utvecklar nu teknik och tåglinjer med denna topphastighet samtidigt som kritiken mot flyget växer sig allt starkare.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här