Opinion

”Skolan måste locka fler unga till teknik”

Foto: Ingvar Karmhed/ TT

DEBATT. Sveriges yngre generation måste motiveras att söka sig till teknikbranschen. Det är hög tid att pedagoger börjar tillämpa moderna undervisningsmetoder, skriver flyg- och rymdforskarna Amir Gohardani och Omid Gohardani verksamma i USA.

Flyg– och rymdteknik representerar två teknikområden med stort genomslag för framtidens samhällen. Dessa ämnesområden visar också att teknik inte är den enda faktorn som driver tekniska innovationer till framgång. Efter mer än tio års undervisande, av över 2 000 elever och studenter i Sverige, England och USA, samt delaktighet i pedagogiska projekt med deltagare från världens alla hörn, kan vi bekräfta den utmaning som pedagoger världen över vittnar om - att inspirera de unga att söka sig till teknikbranschen.

Trots att många unga har ett gediget intresse för flyg- och rymdteknik i grundskolan kan vi se hur detta intresse långsamt övergår till nästintill ett hinder. Den studie vi genomfört för att hitta orsaken till detta missmod för studier inom teknikområden, pekar på faktorer som alltför komplexa begrepp inom matematik och naturvetenskap samt brist på pedagogers intresse att undervisa på ett sätt som inkluderar samtliga elever, inte enbart de som har lätt för att lära.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här