Opinion
”Skolan hänger inte med i teknikboomen”
DEBATT. Det behöver satsas på teknik och matematik i grundskolan – något annat har vi inte råd med, skriver företrädare för Teknikföretagen, Mattecentrum, NTA, Teach for Sweden och programmet Smartare elektroniksystem.
För två år sedan blev programmering obligatoriskt i ämnena teknik och matematik i grundskolan. Tyvärr blev den viktiga reformen till stor del en papperstiger, då det inte finns utbildade lärare nog. 70 procent av tillfrågade matematiklärare känner sig osäkra i att undervisa i programmering, visar en undersökning av Lärarnas riksförbund.
Samtidigt som digitala lösningar utvecklas ännu snabbare till följd av covid-19-pandemin går debatten varm om innovationer som kan hindra klimatförändringarna. Sverige behöver därför fokusera på att utveckla teknikkunskaper. Ett viktigt första steg är att skapa förutsättningar för dem som ska leda utbildningen inom teknik. Förutsättningar som i dag saknas på många håll i Sverige.