Opinion

”Skolan hänger inte med i teknikboomen”

Programmering i skolan. Bild från Högåsskolan i Knivsta, 2017. Foto: Pontus Lundahl/TT
Klas Wåhlberg, vd Teknikföretagen. Foto: Teknikföretagen
Veronica Bjurulf, vd Skolutvecklingsprogrammet NTA. Foto: NTA
Karolina Lisslö, generelsekreterare Mattecentrum. Foto: Mattecentrum
Ida Karlberg Gidlund, generalsekreterare Teach for Sweden. Foto: Erik Thor
Magnus Svensson, programchef för strategiska innovationsprogrammet Smartare elektroniksystem. Foto: Privat

DEBATT. Det behöver satsas på teknik och matematik i grundskolan – något annat har vi inte råd med, skriver företrädare för Teknikföretagen, Mattecentrum, NTA, Teach for Sweden och programmet Smartare elektroniksystem.

För två år sedan blev programmering obligatoriskt i ämnena teknik och matematik i grundskolan. Tyvärr blev den viktiga reformen till stor del en papperstiger, då det inte finns utbildade lärare nog. 70 procent av tillfrågade matematiklärare känner sig osäkra i att undervisa i programmering, visar en undersökning av Lärarnas riksförbund.

Samtidigt som digitala lösningar utvecklas ännu snabbare till följd av covid-19-pandemin går debatten varm om innovationer som kan hindra klimatförändringarna. Sverige behöver därför fokusera på att utveckla teknikkunskaper. Ett viktigt första steg är att skapa förutsättningar för dem som ska leda utbildningen inom teknik. Förutsättningar som i dag saknas på många håll i Sverige.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här