Opinion

”Skolan är inte redo för digitalt lärande”

DEBATT. Lärare måste ges ordentliga förutsättningar att digitalisera sin undervisning. Uppdatera alla lärarutbildningar med kurser kring design och produktion av videopresentationer, skriver Jonas Thorén, KTH.

Sverige står inför ett paradigmskifte inom utbildning när läromedel ska anpassas och produceras till det digitala lärandet. Men är våra skolor och universitet verkligen redo för den digitala och visuella omvälvningen, finns det tillräckligt med kunskap?

Det mest alarmerande med den allt snabbare utvecklingen inom området är att våra elever och studenter riskerar att få hålla tillgodo med en digital utbildning där undermåliga videopresentationer utgör en stor del av innehållet.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här