Opinion

”Så här kan tågtrafiken bli punktlig”

DEBATT. En ny typ av spårväxel, isfria kontaktledningar och tåg utan behov av kontaktledning, samt spårbunden testplats i norra Sverige, det är viktiga steg för bättre punktlighet, miljö och ekonomi, anser debattörerna.

Tågförseningar kostar samhället cirka tre miljarder kronor årligen. Cirka 40 procent av förseningarna beror på fordonsfel, enligt affärstidningen Näringsliv.

År 1988 genomgick SJ en omvälvande delning. Därpå följde avreglering, splittring och problem. Bland förlorarna finns resenärer, godskunder och miljön.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här