Opinion

”Så får vi matematikkunskaperna att lyfta”

Foto: Henrik Isaksson/TT
Åsa Fahlén, ordförande Lärarnas riksförbund

DEBATT. Fem förslag för att få en bättre matematikundervisning – och bättre resultat, skriver Åsa Fahlén, ordförande Lärarnas Riksförbund.

Goda kunskaper i matematik och ett utvecklat matematiskt tänkande är en förutsättning för att klara resten av skolan, liksom en förutsättning för vidare utbildning och arbetsliv. Trots fler timmar i matematik i grundskolan så sjunker resultaten, sett i betygsstatistiken. Lärarnas Riksförbund oroas över denna utveckling, då matematik, jämte läsning och skrivning hör till baskunskaperna.

Frågan är varför matematikkunskaperna försämras, trots ämnets växande andel i timplanen, och vad man kan göra åt det. Jag vill här lyfta fram fem problempunkter:

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här