DEBATT

Replik: ”Höghastighetsbanor är mycket lönsamma”

Siemens snabbtåg Velaro.

REPLIK. Intresset för höghastighetståg ökar i stora delar av världen. Sverige bör i stället för att bli underutvecklat ligga i infrastrukturens framkant, skriver Hans Sternlycke.

Höghastighetsbanor på bro har blivit standard i världen med flera tusen mil byggda, varav 3 500 mil bara i Kina. EU vill ha höghastighetståg mellan alla huvudstäder och städer med över 100 000 invånare med en dubblad trafik till 2030 och tredubblad till 2050. En internationell konferens om höghastighetsjärnväg i Marrakech (dit Norden inte skickat några representanter) kungör att hela Afrika skall ha höghastighetsjärnväg senast 2063.

Samtidigt replikerar Arne Karyd min artikel i Ny Teknik om att det inte är lönsamt bygga den Nya stambanan (Stockholm-Jönköpin-Malmö/Göteborg) för höghastighetståg, som jag vill, och beskrev i min debattartikel.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här