Opinion

”Magnettåg - snabbast på spåret”

Magnetsvävaren Shanghai Transrapid går mellan flygplatsen och City. Foto: Lars Anders Karlberg
431 kilometer i timmen - sedan måste Shanghai Transrapid släppa på gasen. Foto: Lars Anders Karlberg

LÄSARBREV. Magnettåget är bättre på i princip allt som diskuteras i samband med nya snabba tågbanor. Det har: lägre totalkostnad, högre tillförlitlighet, kortare restider, fler stationstopp, mindre buller, skriver företrädare för Magnettåg i Skandinavien.

Ingen har väl missat satsningen på höghastighetsjärnvägar i Sverige? Under lång tid har olika utredningar gjorts kring förutsättningarna.

Under tiden har mycket hänt med konkurrerande teknik. Magnettåg erbjuder i dag bättre lösningar på i princip alla problem som nu flyter upp: lägre totalkostnad, högre tillförlitlighet, kortare restider, fler stationstopp, mindre buller, listan kan göras lång.

Tekniken har tidigare avfärdats med motiveringen: Tågen ska ha sådan teknik att möjlighet finns att trafikera övriga järnvägsnätet, till exempel att fortsätta från Stockholm till Arlanda/Uppsala och från Malmö till Kastrup/Köpenhamn/Hamburg.

Invändningen är logisk och bottnar i den korrekta analysen att vi ogillar att byta tåg. Vi bör dock inte avfärda magnettåg eftersom vi även gillar korta restider.

Låt oss jämföra restiden för höghastighetsjärnväg, HH-tåg, med magnettåg på samma sträcka men inklusive ett byte till reguljärt tåg:

Göteborg – Uppsala

HH-tåg: 2h 40 min

Magnettåg: 1h 40 min

Stockholm – Köpenhamn

HH-tåg: 3h

Magnettåg: 1h 50 min

I ovanstående exempel är magnettåg, inklusive ett byte, 37 – 39 procent snabbare och därmed ett attraktivare alternativ. Ser man på alternativ med fler mellanliggande stopp, ökar magnettågen sin fördel då den accelererar betydligt snabbare än höghastighetståg.

Projektet med höghastighetsbanorna behöver ett teknikskifte, satsa på magnettåg.

För Magnettåg i Skandinavien:

Dan Salomonsson, Ingenjör

Rasmus Larsson, Framtidsforskare SLAAK