Opinion
”Lövin & Baylan - sätt fart på omställningen”
Mattias Goldmann, vd Fores med 2030-sekretariatet.
REPLIK. Ministrarnas bild av den svenska klimat- och energipolitiken är alltför rosenröd. Det krävs skärpning på flera punkter, enligt Mattias Goldmann, Fores.
”Utvecklingen just nu är på många sätt positiv”, skriver klimatminister Isabella Lövin och energiminister Ibrahim Baylan i Ny Teknik, med syfte på omställning till förnybart och energieffektivt. Visst finns det mycket att vara glad och stolt över – både nationellt och globalt, men tyvärr finns det också invändningar mot den rosenröda bild ministrarna målar upp.
”Eldrivna fordon revolutionerar transportsektorn”. Det är sant på global nivå men i Sverige minskar de rena elbilarnas marknadsandel till förmån för laddhybriderna, som går ett par mil på el innan fossilmotorn tar över. På den tunga sidan är utformningen av premien för supermiljöbussar så begränsande att branschen slår larm att pengarna inte kommer att kunna användas – och för eldrivna lastbilar finns inget stöd alls.
”Förnybar elproduktion är nu på många håll i världen den billigaste energikällan” är också sant – men i Sverige behöver elen från sol fortsatt hjälpas, inte stjälpas. Efter att EU närmast övertydligt slagit fast att de inte kräver en skatt på solel, hade vi räknat med att skatten skulle tas bort närmast över en natt, men finansministern anger istället att den bara kommer att minskas, och berättar varken när eller till vilken nivå. I kontrast med den globala trenden, minskar också den svenska utbyggnadstakten av vindkraft, eftersom lönsamheten är för dålig.
”När automatiserade transporter ställs om till biodrivmedel” är en fin vision för Lövin och Baylan. Men konkret har den rödgröna regeringen höjt skatten på etanol E85 långt mer än skatten på fossil bensin och diesel – nu har regeringen tagit bort en del av denna skatt, men skadan är skedd och det ledande drivmedlet för fossiloberoende riskerar att vara skadskjutet bortom räddning.
I motsats till grannländer som Finland och Tyskland har vi inte ens höjt andelen etanol i bensinen från 5 till 10 procent – ett lätt sätt att i ett slag dubbla efterfrågan som regeringen borde förverkliga. Sverige gynnar inte heller biodrivmedel med lägre klimatpåverkan, vilket betyder att anläggningar Baylan med stolthet besökt exporterar sina klimatsmarta drivmedel, medan Sverige importerar centraleuropeisk etanol med betydligt lägre klimatnytta.
På dieselsidan är nu nästan 25 procent förnybart, men det är baserat på en skattebefrielse för HVO som regeringen bara förhandlat fram till år 2018 med EU. För att få en kraftfull omställning krävs förstås större långsiktighet än så.
”Med rätt politik och kreativa företag har Sverige stora möjligheter att leda den globala utvecklingen” är så sant som det är sagt. Därför är det så väldigt värdefullt att sju partier i miljömålsberedningen enats om världens kanske bästa klimatmål för transportsektorn; 70 procent minskad klimatpåverkan till år 2030, helt i linje med målet om en fossiloberoende fordonsflotta. Det kan ge Sverige en global ledartröja som inspirerar andra och ger klimatnytta långt bortom nationsgränserna – men då måste också den konkreta politiken entydigt peka åt rätt håll.
”Nu växlar vi upp”, avslutar Lövin och Baylan; en luggsliten metafor eftersom det är fossilbränslebilen som har växellåda medan elbilen har en kontinuerlig acceleration utan hack för växelbyten. Ministrarna är välkomna att byta liknelse, men framför allt att skärpa politiken.
Mattias Goldmann, vd Fores med 2030-sekretariatet.