Opinion
”Inga nya gräddfiler för bilarna”
Morgonköer på Essingeleden. Foto: Jonas Ekströmer/TT
DEBATT. Riv upp planerna på nya stora motorvägar och låt det kosta att köra bil med stora utsläpp. Det är vad miljöpartisterna Stina Bergström Per Bolund hoppas ska ingå i den statliga trafikutredning som presenteras på måndag.
Hur ska vi kunna åka bil i framtiden, samtidigt som vi klarar klimatutmaningen? Det är transport- och klimatpolitikens tiotusenkronorsfråga. Miljöpartiet vet att det går, det saknas inte förslag eller tekniska lösningar. Däremot har alliansen inte visat den politiska viljan. Förhoppningsvis kan den statliga utredningsom presenteras nu på måndag bli den språngbräda till förändring som behövs.
Alliansregeringen har satt upp som mål att Sverige ska ha en ”fossiloberoende fordonsflotta” till år 2030. Problemet är att de själva inte kunnat förklara vad målet betyder. Syftet med den statliga utredningen som presenteras nu på måndag är att till slut förklara vad målet innebär samt att ta fram förslag på konkreta åtgärder som minskar transportsektorns beroende av fossila bränslen.
Läget är allvarligt. De globala klimatutsläppen fortsätter att öka. Utvecklingen i den svenska transportsektorn strider mot både svenska och europeiska klimatmål. Enligt Trafikverket står transporterna för en tredjedel av Sveriges klimatutsläpp, varav över hälften från personbilstrafiken. Trots att åtta av tio vill minska sitt bilåkande leder regeringens nuvarande politik till fler timmar bakom ratten.
Miljöpartiet hoppas att den kommande utredningen lägger ribban högt. Det är uppenbart att det krävs en skarp kursändring för en smartare bilism. För att veta om utredningen ger svaret på hur en hållbar svensk bilpolitik ska utformas bör den mätas mot om förslagen räcker för att uppnå tre avgörande målsättningar;
1. Skapa ett mer transportsnålt samhälle.
Biltrafiken måste minska med 20 procent till 2030 om vi ska ha en chans att nå klimatmålen, enligt Trafikverkets experter. En av fem bilar ska bort, frågan är vilka. God samhällsplanering som för bostäder, jobb och service närmare varandra är viktiga åtgärder. Genom att satsa på kollektiv- cykel- och gångtrafik, samåkning och fler bilpooler blir det lättare att välja bort bilen.
Det allra viktigaste är dock att den nationella planen för infrastrukturen ska revideras. I den plan som nu ligger på bordet finns nya motorvägsprojekt i mångmiljardsklassen. Det leder inte bara till ökad bilism utan urholkar även budgeten så mycket att nödvändiga satsningar på järnväg och kollektivtrafik uteblir.
Det behövs också lokalt beslutade trängselskatter och parkeringsavgifter för att ytterligare styra bort bilanvändandet. Genom att minska städernas bilberoende bidrar vi dessutom till att minska trängseln, öka stadens attraktivitet, förbättra hälsan, minska sociala klyftor, öka trygghet samt minska kostnader i form av gator, vägar och vatten- och avloppssystem.
2. Energieffektivisera bilarna.
Energieffektivisering och teknikutveckling är avgörande för att nå transporternas klimatmål. Alliansens politik har lett till en otydlighet och förvirring kring vad som egentligen är en miljöbil. Fordonsbranschen efterlyser långsiktiga spelregler. Ett nytt system för miljöbilar, där en bonus ges till energieffektiva fordon samtidigt som en avgift läggs på energislukande fordon är ett viktigt redskap.
Förslaget gynnar särskilt elbilar. Eldrivna motorer är betydligt mer energieffektiva än förbränningsmotorer, varför det är viktigt att satsa stort inom detta område.
3. Ställ om till förnybara drivmedel.
Medan städerna har goda möjligheter att minska bilberoendet kommer bilen på landsbygden att fortsätta att vara ett viktigt transportmedel för många. Därför gäller det framför allt att ersätta fossil bensin och diesel med förnybara bränslen. Ett viktigt steg för att kraftigt öka andelen förnybara drivmedel som produceras i Sverige är att införa en prisförsäkring som gör att förnybara bränslen alltid är mer lönsamma än fossila alternativ. På så sätt skapas trygghet på marknaden så att industriella investerare vågar gå in och satsa. En annan viktig effekt av att bygga ut produktionen av förnybara bränslen i Sverige är att det skapas nya jobb på landsbygden.
Sättet vi reser på behöver förändras. Det är uppenbart att det krävs en ny, modern politik som leder till en skarp kursändring för en smartare bilism som klarar klimatet och säkrar att de som behöver köra bil ska kunna göra det även i framtiden. Efter sju år i regeringen är alliansen fortfarande svaret skyldigt på om och hur det ska gå till.
Med nio månader kvar på mandatperioden är den statliga utredningen som presenteras på måndag regeringens sista chans att göra om och göra rätt.
Stina Bergström (MP) trafikpolitisk talesperson
Per Bolund (MP) ekonomiskpolitisk talesperson