Opinion
”Höghastighetståg? - Javisst men med rätt teknik”
LÄSARBREV. Klart vi ska ha höghastighetståg men det är ingen bra idé att satsa på gammal teknik från 1960-talet. Fortsätt på det svenska spåret, tycker Claes Lundberg från Västerås.
I Ny Tekniks enkätundersökning som redovisades häromveckan var en stor majoritet av läsarna positiva till satsningen på höghastighetståg. Ett ganska självklart resultat.
Den avgörande frågan är dock vilket system som man ska använda. Ska vi ha den franska eller den svenska modellen? I USA mäter man spårfelet i tum, i Sverige i cm och i Frankrike i mm när man åker fort med tåg.
Vi har i Sverige utvecklat en unik teknik för att åka fort på befintliga spår. Denna teknikutveckling har varit så framgångsrik att Sverige i början av 1990-talet hade 100 procent marknadsandel i USA när det gäller höghastighetståg. Tekniken har vidareutvecklats och man kan numera köra i hastigheter över 300 km/h.
Men det är inte den tekniken som regeringen tänker satsa på utan gammal teknik utvecklad i Frankrike på 1960-talet. Det innebär stora onödiga investeringskostnader och mycket höga drift- och underhållskostnader.
USA har valt att satsa vidare på den svenska höghastighetstekniken därför att den medger många stopp mellan storstäderna. Det kan man inte med de franska höghastighetstågen som kräver spikraka banor.
Den stora utmaningen för att vi ska kunna klara av klimatmålen är att överföra godset från landsvägarna till järnvägen. I USA går nästan 60 procent av alla godstransporter på privata järnvägsspår.
Clas Lundberg Västerås