Opinion

”GDPR kan öka företagens it-kostnader med 40 procent”

DEBATT. Nya dataskyddslagen slår hårdast mot de företag som skapar flest nya och kvalificerade jobb i Sverige. GDPR blir alldeles för dyr för små och mellanstora företag, skriver EU-paramentarikern Christofer Fjellner (M).

I dagarna är det tre månader innan EU:s nya dataskyddslag, GDPR, träder i kraft. Det är på tiden att EU:s dataskyddsregler från 1995 uppdateras. Problemet är att även de nya reglerna redan är föråldrade när de träder i kraft. De bygger på en förlegad bild av hur den personliga integriteten bäst värnas. Reglerna riskerar också att hämma innovationer och konkurrenskraft i Europa.

Som om GDPR inte vore nog finns det dessutom flera nya EU-regler som gör det svårare för Europa att ta vara på och utnyttja den fulla potentialen i den digitala revolutionen. Den kommande EU-lagen om integritet på internet gör att många uppskattade nättjänster riskerar att försvinna. Dessutom är EU-kommissionen motvillig till att data kan flöda fritt till länder utanför Europa. Moderaterna röstade i Europaparlamentet emot GDPR för två år sedan och fortsätter nu kämpa för användbart dataskydd för att trygga ett öppet internet.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här