DEBATT

”Efter att bonusen tagits bort – kommuner bör driva på för fler elbilar”

Parkeringsskylt för laddbara bilar.
Två av förslagen från debattörerna: kommuner bör få reservera parkeringsplatser för laddbara bilar smat ges möjlighet att differentiera p-avgifter.

DEBATT. Kommunerna kan göra mer för att driva på omställningen till elfordon. Men de behöver få fler verktyg av staten, skriver Klimatkollen, 2030-sekretariatet och Power Circle.

Elbilar är en het potatis, som plötsligt blivit iskall. Försäljningen av laddbara bilar till privatpersoner har störtdykt under vintern och nu tvistas det om den nationella elbilspolitiken.

Klimatkollen med samarbetspartners sjösätter nu ett nytt initiativ där vi tar tempen på takten i klimatomställningen i kommunerna. Först ut är transportsektorn och övergången från fossilbilar till laddbara bilar – ett skifte som kan minska utsläppen med över tre miljoner ton koldioxid till år 2030.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här