Hållbar industri

Flaskhals hindrar innovationer

Ove Leichsenring, associerad partner Robotdalen och medlem av tankesmedjan Automathink. Foto: Automathink
Den mobila roboten från Opiflex, ett företag som gästkrönikören är engagerad i.

KRÖNIKA. Sverige investerar stora belopp i forskning och utveckling och är rankat som det mest innovativa landet i EU 2014. Som ett resultat av detta så startas det många nya spännande teknikföretag i Sverige.

Smolket i bägaren är att många av dessa företag har svårt att överleva den tidiga kommersialiseringsfasen. Om man granskar alla företag som varit med på Ny Tekniks 33-lista sedan starten för åtta år sedan så har 65 procent av företagen fortfarande röda siffror och långt kvar till lönsamhet. Problemet är ”dödens dal” – den första, kritiska perioden i ett nytt företags liv då kostnaderna för utveckling och marknadsföring är betydligt större än intäkterna. Det tar lång tid att etablera en ny produktinnovation på marknaden. Det vet jag av egen erfarenhet, dels från min tid på ABB Robotics, dels från mitt nuvarande engagemang i Robotdalen där jag hjälper ett uppstartsföretag genom kommersialiseringsfasen.

Arbetet med att kommersialisera en produktinnovation måste alltid börja med en intensiv kunddialog där man säkerställer att innovationen och tillhörande affärsmodell håller marknadsmässigt. Om resultatet blir positivt och det går att bygga en skalbar affärsmodell baserad på produktinnovationen så måste entreprenören på ett ganska tidigt stadium anställa personal.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här