Experterna: Så kan nya tjänster skapas med ai

2017-09-22 16:11  

AUTOMATIONSNÄSTET. Artificiell intelligens. Ni har säkert hört att det är framtiden. Men hur? Automationsnästets experter reder ut hur det kan komma industrin och andra branscher till nytta.

– Ai kan stötta oss människor att fatta bättre beslut inom till exempel sjukvård, cybersäkerhet och försäkring, säger Åsa Schwarz på Knowit Secure.

Experterna i Automationsnästet ger råd kring hur man kan arbeta med artificiell intelligens.

Denna veckas expertpanel består av:

  • Daniel Akenine, nationell teknik- och säkerhetschef, Microsoft.
  • Patrik Löwendahl, teknik- och innovationschef, Avanade Sverige
  • Åsa Schwarz, chef för affärsutveckling och pr, Knowit Secure.

 

1. Hur kan artificiell intelligens bidra till att förbättra företagens produktion och konkurrenskraft?

Daniel Akenine, nationell teknik- och säkerhetschef, Microsoft:

– De flesta företag har två huvudstrategier: utveckla nya tjänster och sänka sina kostnader. Artificiell intelligens kan hjälpa till med båda, då digitaliseringen förändrar det du säljer från att vara en produkt till en tjänst. Du säljer inte lastbilar längre, du säljer förflyttning. Du säljer inte borrar, du säljer hål. Då blir förmågan att använda data och ai skillnaden mellan olika företags tjänster.

Patrik Löwendahl, teknik- och innovationschef, Avanade Sverige:

– Ai förändrar vårt sätt att leva, arbeta och förstå omvärlden. I industrisektorn ger det möjlighet att ta med sig kognitiva insikter i realtid ut på fabriksgolven. Kunder i den digitala världen är mer villiga att titta på alternativ till de traditionella leverantörerna, vilket skapar en större press att bredda sina erbjudanden. Företag förblir konkurrenskraftiga om de vågar utmana, testa och implementera ny digital teknik.

Åsa Schwarz, chef för affärsutveckling och pr, Knowit Secure:

– Ett av de mest generella områdena är beslutsstöd. Genom att snabbt analysera stora mängder data kan ai stötta oss människor att fatta bättre beslut inom till exempel sjukvård, cybersäkerhet och försäkring. Automatiserad kundvård och intelligenta robotar som tar över arbetsmoment är andra områden. Sedan finns det branschspecifika tillämpningar som auto­matiserade vertikala odlingar eller planering av sjukvårdsplatser för hela städer. På längre sikt är det fantasin som sätter gränsen.

 

2. Vilka utmaningar och risker finns med den utvecklings­takt som sker inom artificiell intelligens för närvarande?

Daniel Akenine, nationell teknik- och säkerhetschef, Microsoft:

– Artificiell intelligens i dag börjar ge sig in på områden där människor tidigare varit överlägsna, som till exempel att känna igen bilder eller köra bilar. Det finns dock fortfarande stora begränsningar inom ai och de simulerar mänskliga egenskaper snarare än besitter dem. Vi får därför vara försiktiga med hur mycket ansvar vi ger till dessa algoritmer.

Patrik Löwendahl, teknik- och innovationschef, Avanade Sverige:

– Ai kommer att vara morgondagens absolut viktigaste tekniska arbetsverktyg. Den intensiva utvecklingstakten innebär att vi inte kan förutse vad som är möjligt och var vi befinner oss om bara ett par år. Vi måste försöka förstå och reflektera kring innebörden för att inte tappa förtroendet bland medarbetare och kunder inom en snar framtid.

Åsa Schwarz, chef för affärsutveckling och pr, Knowit Secure:

– Det största problemet som går att hantera redan i dag är att många produkter och tjänster inte har grundläggande säkerhet. Det kanske inte är lika farligt om hushållsmaskinen blir hackad i dag, men om morgondagens hushållsrobot blir det, kan det leda till katastrof. Min poäng är att om ett företag blir riktigt bra på cybersäkerhet i dag, skapar det förutsättningar för att bli riktigt bra på ai imorgon.

 

3. Vilka råd kan du ge till alla som vill veta mer om dessa möjligheter och utmaningar?

Daniel Akenine, nationell teknik- och säkerhetschef, Microsoft:

– För några år sedan krävdes det experter för att skapa ai-lösningar medan det i dag finns väldigt mycket färdiga lösningar att direkt börja använda. Behöver man som företag i dag förmågan att kunna känna igen till exempel människor på bild så finns det färdiga lösningar i molnplattformar där man inte längre behöver ha ai-expertis utan kan börja prova direkt.

Patrik Löwendahl, teknik- och innovationschef, Avanade Sverige:

– Att våga investera i ny digital teknik, som vi inte riktigt vet vad det kommer bli av än, och i medarbetarna. Kompetens och passion blir hårdvaluta i en alltmer digitaliserad och kunddriven verklighet. Det är insikten av de nya lösningarnas kapacitet som skapar rätt förutsättningar. Vi måste demokratisera ai så att vi kan uppnå faktisk nytta och göra skillnad i det samhälle vi lever.

Åsa Schwarz, chef för affärsutveckling och pr, Knowit Secure:

– För att få ett långsiktigt och visionärt pers­pektiv rekommenderar jag ”Nobel Prize Dialogue Tokyo 2017 – How Can We Create the Future of Intelligence?”. Det är en heldagskonferens som finns på Youtube. För att följa utvecklingen inom etik och säkerhet rekommenderar jag IEEE:s  initiativ inom området på standards.ieee.org.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt