FARKOST

Professor om ABB:s ”revolutionerande” propulsor: ”Sett ett par liknande system”

ABB Dynafin
ABB:s framdrivningskoncept Dynafin. Varje blad roterar individuellt, liksom hjulet de är monterade på.

Fem roterande blad som genererar kraften för framdrivning i stället för en propeller eller jetstråle. Enligt ABB är Dynafin "revolutionerande", men professor Rickard Bensow har sett flera liknande system tidigare.

Publicerad Uppdaterad

Framdrivningskonceptet, som schweiziska ABB har döpt till Dynafin, har utvecklats under mer än ett decennium. Den första prototypen väntas stå klar 2025 och är främst avsedd för små och medelstora fartyg, som färjor och yachter. 

Dynafin ersätter konventionell framdrivning med vanlig propeller monterad på en axel alternativt roderpropeller (azimuth thruster på engelska). Till en början kommer enheterna att finnas med en effekt om 1–4 MW per styck, enligt ett pressmeddelande.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här