Opinion
”Enorm potential för industriell förnyelse”
DEBATT. Med en offentlig upphandling värd 600 miljarder kronor årligen, finns en enorm potential att snabbt lansera nya industriella projekt. Men ett ensidigt fokus på lägsta pris hejdar utvecklingen, skriver bland andra Mats Alaküla, Johan Abrahamsson och Christer Asplund.
Den globala konkurrensen blir allt tuffare och Sverige är i behov av industriell förnyelse. Offentliga sektorn måste ta sin del av ansvaret för utvecklingen av framtidens hållbara företag och välfärdsystem. Här krävs politiskt mod och ledarskap, att våga upphandla nya innovativa produkter och tjänster.
Den industriella förnyelse som ligger runt hörnet kan illustreras med övergången till elfordon inom transportsektorn. Vid välbesökta möten målas vad som ska levereras till 2020 eller 2030 upp. Men hindren för att skapa en verklig övergång från fossila bränslen till elfordon är flera:
- Alla väntar på alla. Systemförändringar kräver att många initiativ tas samtidigt. Fordonsköpare, fordonstillverkare, och aktörer som tillhandahåller laddinfrastruktur behöver alla stimuleras till att satsa.
- Det finns inbyggda begränsningar i både fordon och laddinfrastruktur i dag. Samtidigt vet vi att räckvidden för stora som små elfordon kan bli i princip obegränsad med ny laddinfrastruktur och ny teknik i fordonen.
- Kapaciteten i laddinfrastruktur måste öka kraftigt. En storskalig övergång till elfordon ställer krav på nytänkande när det gäller laddlösningar längs Sveriges Riks- och Europavägar. Den nya tekniken finns, men att samtidigt förändra hela system som hanteras av olika aktörer är svårt. För att åstadkomma detta måste många lokala/regionala/nationella initiativ komma till stånd.
För att på allvar sätta igång en övergång till en fossilfri transportsektor krävs en stark vision och ett tydligt ledarskap som pekar ut riktningen. Det krävs ett konsekvent och mångårigt perspektiv som ger en acceptabel planeringshorisont för att kunna ta långsiktiga investeringsbeslut.
En alltför traditionell syn på hur upphandlingar från offentlig sektor ska genomföras med fokus på lägsta pris, lägger hinder i vägen. För att omvandla dagens samhällsutmaningar till hållbara transportlösningar krävs en större förståelse för att ny hållbar teknik måste få en möjlighet att provas och verifieras i större skala.
Innovationsupphandling banar väg för industrin att utveckla prototyplösningar i verklig miljö. Därmed skapas den nödvändiga stimulansen att tänka nytt och faktiskt också återuppliva de faktorer som en gång bidrog till våra svenska industriella framgångar. Dåvarande ASEA (nu ABB) bedrev ett nära samarbete med Vattenfall, Ericsson och Televerket är ett annat liknande mönstersamarbete.
Med en offentlig upphandling i Sverige värd 600 miljarder kronor årligen, finns en enorm potential att snabbt sjösätta nya industriella projekt. Men för att nya affärsmodeller eller ny teknik ska kunna mogna till konkurrenskraftiga produkter och tjänster, behövs ett långsiktigt samarbete.
I Mariestad skapar kommunen i samarbete med industrin en unik Test- och demonstrationsplats för att visa hur övergången till framtidens elfordon kan gå till i praktiken.
Projektet ”ElectriVillage” baseras på systemlösningar och helhetstänkande.
- Introduktion av helelektriska svenska fordon för citydistribution och elbussar.
- Produktion, lagring och användning av grön energi på väg testas.
- En ny laddinfrastruktur med tillgänglighet under färd i elfordon av alla storlekar testas i samarbete med Lunds Universitet.
Detta skapar helt nya förutsättningar för utveckling av effektivare elfordon som får bättre räckvidd trots mindre och lättare batterier. Skulle denna teknik fungera bra och användas i större skala, skulle till och med helt eldrivna tunga fjärrtransporter vara ett realistiskt alternativ i framtiden.
Mariestads test- och demonstrationsplats har näringslivets och arbetsmarknadens utveckling i fokus. Här samarbetar politiker och offentlig sektor med privata företag och universitet och skapar en hemmamarknad för lokala företag att utveckla framtidens produkter.
Förutsättningar skapas därmed för en ny industrigren i Sverige.
Johan Abrahamsson, kommunstyrelsens ordförande i Mariestad
Mats Alaküla, professor Lunds Universitet
Ulf Corné, entreprenör och delägare COMAN
Christer Asplund, entreprenör, f d näringslivsdirektör i Stockholm
Martina Wettin, entreprenör och sakkunnig inom energi och miljöteknik
Sven Lindström, vd Midsummer
Peter Hesslin, vd DHL Freight Nordics & UK
Christian Plyhm, vd Söne Buss
Peter Nygårds, seniorrådgivare, ledamot av IVA
Fredrik Sidahl, vd Fordonskomponentgruppen (FKG)