Fem myter om elbilar

2014-05-21 05:30 Charlotta von Schultz  

Ger elbilen livsfarliga elstötar efter en krock? Här är de vanligaste myterna om elfordon och olyckor.

– Det finns många myter i omlopp, och vi har varit tvungna att gå ut och dementera påståenden flera gånger, säger Lars Hoffmann, expert på elsäkerhet i fordon på SP, Sveriges tekniska forskningsinstitut, i Borås.

Han har tillsammans med David Sturk på Autoliv skrivit en rapport om risker efter olyckor med e-fordon. I begreppet ingår elfordon, laddhybrider och el­hybrider som inte kan laddas.

 

Här listar Lars Hoffmann de vanligaste myterna

 

1. Chassit kan bli strömförande och ge livsfarliga elchocker efter en krock.

Fel. Till skillnad från det vanliga 12-voltsbatteriet är högspänningsbatteriet, som driver fram fordonet, inte jordat i chassit. Vid en krock bryter dessutom e-fordonets säkerhetssystem kopplingen mellan högspänningsbatteriet och drivlinan.

Batteriet är alltså ”friflytande” – det har ingen elektrisk potentialskillnad mot omgivningen. Eftersom det inte finns någon potentialskillnad, spänning, kan du utan risk röra vid fordonet.

Inte ens om säkerhetssystemet fallerar och ledande föremål tränger in i batteriets båda poler kan man få en stöt, enligt Lars Hoffmann. Högspänningsbatteriet har en smältsäkring som brinner av.

2. En elbil som hamnar i sjön blir vattnet strömförande.

Fel. SP:s forskare har gjort prov där fulladdade litiumjonbatterier med 400 volts spänning sänkts ner i både sötvatten och saltvatten. Slutsatsen: det finns inga elsäkerhetsrisker med att vada eller dyka till fordonet för att rädda passagerare. Fältstyrkorna i vattnet är så låga att de inte känns.

– Kör en bil i sjön när du badar så kan du lugnt bada vidare, säger Lars Hoffmann.

3. Bränder i elbilar startar alltid i högspänningsbatteriet.

Vilseledande. Bränder i eldrivna fordon har väckt stor uppståndelsen. I de flesta fall visar brandutredningen att eldsvådan orsakats av det vanliga 12-voltsbatteriet.

I något fall misstänks kupévärmaren vara boven, i ett annat fall blev branden explosiv när räddningstjänsten sprutade vatten på brinnande magnesiumfälgar. Ändå har högspänningsbatteriet fått skulden.

4. Det är livsfarligt att släcka ett brinnande batteri med vatten.

Fel. Sprutar du vatten rakt in i ett eluttag så bildar din kropp en sluten krets mellan elnätet och marken du står på. Det kan vara livsfarligt.

Men att rikta vattensprutan mot ett fordons högspänningsbatteri är ofarligt. Batteriet är inte jordat till chassi eller mark, och det finns ingen elektrisk potentialskillnad mellan batteri och omgivningen (se myt 1).

5. Ett skadat batteri kan läcka frätande vätskor.

Oftast fel. Frätande vätskor finns i batterier med vattenbaserad elektrolyt, exempelvis bly-, nickelmetallhydrid- och nickelkadmiumbatterier.

Men i eldrivna fordon av års­modell 2012 och senare är det vanligast med litiumjonbatterier. Då är elektrolyten baserad på organiska lösningsmedel och inte frätande.

”Räddningskedjan” ger tips om hantering

  • Rapporten heter E-fordons potentiella riskfaktorer vid trafikskadehändelse. Den har tagits fram inom ramen för Räddningskedjan, ett projekt för att öka kunskapen om hur räddningstjänsten ska hantera kraschade elfordon.
  • Förutom Autoliv och SP deltar Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB), Volvo Car, Presto Brandsäkerhet och Trafiksäkerhetscentrum norr (TSCN) vid Umeå universitet.
  • Projektet delfinansieras av statliga Vinnova genom forsknings­programmet FFI.

Charlotta von Schultz

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt