Fordon

Därför blir stambanan dyrare än nya snabbspår

Rusta upp stambanorna eller bygga svensk höghastighetsjärnväg, det är frågan. Foto: Alamy

Rusta upp stambanorna eller bygga höghastighetsjärnväg, det är frågan. Ta hela jättekostnaden nu eller skjuta halva framför sig? På vissa sträckor blir nya höghastighetsspår billigare än att rusta upp stambanorna. Ny Teknik reder ut varför.

Publicerad

På näringsdepartementet går arbetet med infrastrukturpropositionen in i slutskedet. I september ska det vara klart. Det gäller att bestämma sig: höghastighetsjärnväg eller inte. I takt med att den förväntade prislappen gått från 170 till 265 miljarder kronor har kritiken mot projektet växt.

– Men det går inte att låta bli att göra något. De befintliga stambanorna är nära ett sammanbrott. Trafiksystemet är så nerslitet i dag, så bristfälligt, och har så dålig punktlighet. Våra snabbtåg, X2000, har sämst punktlighet i Europa. Den är nere på 66 procent, säger Peter Uneklint, programchef för framtidens järnväg på Trafikverket.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här