Arlanda byggs om för att klara amerikanska passkontroller

2016-11-04 15:16 Anna Orring  

Digital skanning av pass och fingeravtryck enligt amerikansk modell införs för USA-resenärer på Arlanda. Men först måste flygplatsen byggas om för 400 miljoner kronor.

På fredagen skrevs avtal under av inrikesminister Anders Ygeman (S) och USA:s svenska ambassadör Azita Raji om att införa så kallad US preclearance på Arlanda flygplats. Någon gång under 2019 kan systemet vara på plats.

På Arlanda har planeringen pågått en längre tid. Den amerikanska kontrollen ska byggas på ett helt våningsplan under pir F, den pir som ligger längst ”till höger” på Arlanda. Ombyggnaden beräknas kosta Swedavia drygt 400 miljoner kronor.

För resenärerna innebär preclearance att alla inresekontroller som i dag utförs på flygplatserna i USA i stället ska ske på Arlanda.

Man checkar in som vanligt, och går igenom säkerhetskontrollen. Sedan är det den kontroll som finns för alla som ska resa utanför Schengen.

Därefter är det för USA-resenärerna ytterligare en säkerhetskontroll, enligt amerikansk standard – USA och Europa har samma säkerhetsnivåer på sina kontroller, men olika standarder, enligt Swedavia.

Efter det är det en pass- och tullkontroll. Den som rest till USA tidigare får använda ”passkioskerna”, APC (Automated pass control).

– Man matar in sitt pass i en automat med digital avläsning, och som har avläsning av fingeravtryck. Är det första gången man åker till USA är det en manuell kontroll av en amerikansk officerare, säger Fredrik Jaresved, processledare på Swedavia för US preclearance.

Automaterna är uppkopplade mot den amerikanska tull- och gränskontrollmyndigheten, som skickar informationen krypterad till systemets servrar.

I automaten kommer ett kvitto som ska granskas. Resenären får också identifiera sitt bagage via en bild.

I Sverige har det blivit omdiskuterat att amerikansk personal kommer att ha tillstånd att vara beväpnad på Arlanda när systemet införs. Inrikesminister Anders Ygeman kommenterade det på pressträffen efter att avtalet hade undertecknats.

– De kommer att vara obeväpnade men har tillgång till vapen i biometriskt låsta skåp, det vill säga det krävs irisavläsning eller fingeravtryck för att kunna öppna och få tillgång till vapen, vid speciella situationer, sa Anders Ygeman till TT.

På Arlanda kommer ett tjugotal personer från USA att arbeta. Den extra säkerhetskontrollen enligt amerikansk standard ska ske med svensk personal.

På Arlanda byggs avdelningen om för att klara passagerarströmmar på 800 personer i timmen. I dag är det som mest 600 USA-resenärer i timmen på Arlanda, men resandet väntas öka med preclearance, tror Swedavia.

– Vi räknar med det, eftersom det här förenklar resandet. Vi tror också att transferresandet via Arlanda till USA kommer att öka från andra länder, säger Fredrik Jaresved.

US preclearance finns tidigare på två flygplatser på Irland, i Förenade Arabemiraten, i Kanada och på flera håll i Karibien.

Avtalet ska godkännas av riksdagen innan det kan träda i kraft.

Azita Raji säger till TT att hon är stolt över att länderna nu är överens:

– Avtalet ger den amerikanska gränsbevakningen möjlighet att kontrollera människor innan de sätter sig på planet och relationerna mellan de två länderna blir bättre. Vi hoppas också på ökad turism, det här kan bara leda till bättre förståelse och vänskap oss emellan.

– För Sveriges del tror jag dessutom att det har ekonomiska fördelar att vara det första landet i Norden med en sådan här flygplats. Arlanda får möjlighet att bli ett nav i regionen, säger hon till TT.

 

Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!

Anna Orring

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt

SPONSRAT INNEHÅLL

ANNONS