TECH

IT-jätten erkänner: Vår mjukvara satte tusentals oskyldiga bakom galler

En man i kostym frågas ut i det brittiska parlamentet.
Paul Patterson pressades i det brittiska parlamentet om den stora post-skandalen i landet.

Nästan tusen fängslade, otaliga liv slagna i spillror. Men den stora brittiska postskandalen orsakades av ett buggigt it-system.

Publicerad Senast uppdaterad

Det har kallats ett av de värsta justitiemorden i Storbritanniens historia. Mellan 1999 och 2015 dömdes över 900 postmästare på lokala postkontor för förskingring och bokföringsbrott. Detta efter att ett internt it-system hos Post Office, den brittiska posten, flaggat för att stora mängder kontanter saknades på kontoren. 

En av dessa postmästare var Janet Skinner, som dömdes till nio månaders fängelse 2006 efter anklagelser om att ha lagt 60 000 pund i egen ficka.

– Det här har påverkat allt i mitt liv. Nu måste jag berätta för mitt nioåriga barnbarn varför jag har suttit i fängelse, sa Janet Skinner till BBC. Dömda vittnar om att deras liv förstörts, med kraschade äktenskap, utfrysning och mobbning av familjens barn som följd av rättegångarna, rapporterar DN.

Misstankar om datafel fanns tidigt

Redan tidigt fanns dock misstankar om att underskotten som it-systemet visade kunde vara felaktiga. Den brittiska posten förnekade det – och postmästarna ställdes inför rätta. 

Men farhågorna kvarstod, och 2020 tillsattes en statlig utredning. Till dags datum har 93 av de drygt 900 dömda frikänts. En av dessa är ovan nämnda Janet Skinner, som friades helt från alla tidigare anklagelser 2021. I början av januari kom dessutom beskedet av Post Office ska utredas för bedrägeri

Frågan alla ställt sig i Storbritannien är hur detta kunnat ske, och vad som gick fel från början. Och nu kommer förklaringen. 

Tidigare i veckan utfrågades det japanska it-företaget Fujitsu av en kommitté (Business and Trade Committee) i det brittiska parlamentet. I fokus var Horizon, en mjukvara som driftsattes på 19 000 postkontor i landet, med start 1999. 

Fujitsu: Vi vill be om ursäkt

Mjukvaran utvecklades och sköttes av ICL, vid tiden ett dotterbolag till Fujitsu. Men it-systemet, som försenades flera gånger under utvecklingen, plågades av buggar som bland annat fick det att se ut som om att pengar hade försvunnit på postkontoren. 

Under utfrågningen erkände Fujitsus Europachef Paul Patterson att bolaget känt till felen i Horizon-mjukvaran, men ändå valt att förse den brittiska posten med data som användes som bevisning, skriver Arstechnica.

– Vi vill be om ursäkt för vår del i denna domvilla, sa Paul Patterson. 

Fujitsus brittiska högkvarter i Bracknell, Berkshire.

En domvilla är ett juridiskt begrepp som innebär grova formella fel i en dom som vunnit laga kraft. 

– Vi var medvetna om buggarna och valde att hjälpa posten under rättegångarna. Vi är verkligen ledsna för det, fortsatte Fujitsu-toppchefen.

Fujitsu –  och posten – kände till felen

Han fick även frågan varför inte mjukvarufelen åtgärdades – trots att Fujitsu kände till dem i ett tidigt stadium av utvecklingen.

– Jag vet inte. Jag har verkligen ingen aning, svarade Paul Patterson. 

Även den brittiska ska posten ska ha vetat om det fanns ”kraftiga problem” med pålitligheten i Horizon, enligt en domare. 

I förra veckan sa Storbritanniens premiärminister Rishi Sunak att samtliga domar i postskandalen ska rivas upp. De som får sina domar ogiltigförklarade kommer att erbjudas 600 000 pund, omkring 7,8 miljoner kronor, i kompensation, skriver SVT

Även personer som aldrig blev dömda men ändå farit illa av Horizon-fallet kan ansöka om få sina fall granskade, samt möjligen tilldelas ersättning. Totalt räknar den brittiska staten med att kompensationsutbetalningarna ska kosta minst 450 miljoner pund, nästan 5,9 miljarder kronor.