TECH

Ett barn spelar Roblox. Genrebild. Barnet på bilden har inget med artikeln att göra. Arkivbild.

Efter landets appförbud: ”Pågår en barnrättskris”

Australien ska stoppa ungdomar från sociala medier, för att skydda deras hälsa. Fel väg, tycker Ida Östensson, generalsekreterare på barnrättsorganisationen Child X:
– Vi måste flytta över ansvaret till plattformarna.

Publicerad Senast uppdaterad

Australien förbjuder unga under 16 år från att ha konton på sociala medier. Bakgrunden är materialet som möter barnen online och plattformarnas negativa påverkan på ungas mentala hälsa.

Sverige kan vara på väg åt samma håll, tror Robert Hannah (L):

– Vi går mot en trend som liknar Australien, säger han och fortsätter:

– Sociala medier-apparna och spelen är så närbesläktade i dag, säger Hannah om vilka platser unga befinner sig på digitalt.

Hannah är med i kulturutskottets uppföljning- och utvärderingsgrupp som i onsdags mötte representanter för dataspelsbranschen.

– Branschen måste se att de bär ett ansvar, säger han.

”Ett av fem barn”

Ett av de stora problemen som möter unga online är grooming, enligt Ida Östensson, generalsekreterare på barnrättsorganisationen Child X:

– Det pågår en barnrättskris just nu. Ett av fem barn i Europa utsätts för sexuellt våld, säger hon och fortsätter:

– Vi måste flytta över ansvaret till plattformarna. Frivilliga åtgärder räcker inte. Vi kan inte ha ett samhälle där ansvaret ligger på barnen att larma eller där vi förbjuder barn att spela och umgås för att vi vuxna inte klarar av att skydda dem från övergrepp.

Östensson hänvisar till en studie av en finländsk barnrättsorganisation som ställt frågor till personer som begår sexualbrott mot barn, fyra av tio sade att de försökt få kontakt via spelplattformar.

Första kontakt

Många populära spelplattformar bland yngre, främst Roblox, suddar ut gränsen mellan traditionellt spel, socialt häng och meddelandetjänst.

– Plattformarna måste köra med safety by design, det måste in från början, säger Östensson.

– Nu försöker man avskriva sig ansvaret, men den första kontakten tas i exempelvis Roblox för att sedan gå vidare till andra ställen som Discord eller Snapchat.

Hannah poängterar att den svenska spelbranschen behöver självreflektion, men att eventuell lagstiftning på området hellre bör ske på EU-nivå.

– Antingen löser branschen problemen, eller så behöver politiken kliva in.

För Östensson är ansvarsfrågan tydlig:

– Barn kommer att kunna ta sig runt och använda plattformarna ändå, oavsett åldersgränser. Tänk om företagen lade likvärdiga resurser på att förhindra grooming som de lägger på att få folk att spendera mer tid på apparna, spela eller köpa mer.