Osynlig reflex gör dig synlig i mörkret

2008-02-05 11:29  

Spraya brallan innan du går ut i vintermörkret. Ett nytt svenskt företag har utvecklat en osynlig reflex som sprayas på kläderna.

Dagisbarn har reflexerna insydda i kläderna, men många ungdomar och vuxna struntar i att synas i mörkret. Tonårsmamman och civilingenjören Carina Lind bestämde sig för att göra något åt problemet. I familjens källare i Stavsnäs utanför Stockholm har hon tillsammans med fem kompanjoner utvecklat en reflexspray som är osynlig i dagsljus.

- Hittills har vi drivit företaget som ett hobbyprojekt, men nu är produkten klar för lansering, säger Carina Lind, som till vardags är chef hos ett svenskt storföretag.

Hon demonstrerar genom att spraya på sina svarta jeans. Ingenting syns. Men när utvecklingschefen Per Rydberg riktar en ficklampa på byxorna lyser reflexen.

Ljuset reflekteras av små glaskulor. Svårigheten har varit att hitta det rätta bindemedlet och övriga ingredienser så att sprayen fastnar på kläderna och lyser bra men går bort i tvätten.

– Det har tagit tre års laborerande att få fram en blandning med riktigt bra reflexverkan, säger Per Rydberg.

Receptet är patentsökt. Tillsammans med spraytillverkaren Aerosol Scandinavia är företaget, som döpts till 4I, nu redo att tillverka en första serie som kan säljas i butik. Målet är på sikt att lansera reflexburkarna i hela Europa.

– Sprayen kan också användas direkt på hästar och hundar, säger Carina Lind.

Företagsfakta

4I Sweden

Grundat: 2007

Anställda: Ännu inga formellt anställda, sex delägare

Patent: Sökt

Högutbildade i storstad sämst på reflexer

Enligt en färsk undersökning från försäkringsbolaget Trygg-Hansa använder sex av tio svenskar reflexer under vintertid. I åldrarna 16-29 år använder endast fyra av tio reflexer. Allra sämst på att använda reflexer är medelinkomsttagare med högre utbildning i storstäder. Bäst på att synas i mörkret är egenföretagare, kristdemokrater, pensionärer och LO-medlemmar.

Under 2007 omkom 490 personer i trafiken, en ökning med 10 procent jämfört med 2006.

Källa: Trygg-Hansa

Marie Alpman

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt