Mavenoids ai-verktyg hittar själv felen i maskinerna

2019-05-14 06:00  

Maskiner som står stilla kostar stora pengar. Många försöker lösa det genom att i förväg förutspå när det är dags för underhåll. Mavenoid vill i stället snabba upp felsökningsprocessen när något ändå gått fel.

– I vårt verktyg får supportteknikern eller slutkunden svara på frågor tills dess att felet är identifierat. Som kund får man hjälp utan att behöva stå i telefonkö till kundtjänst, för supportpersonalen innebär det mer tid till att faktiskt åtgärda fel, säger Shahan Lilja, vd på Mavenoid och en av två grundare.

Företagets teknik bygger på maskininlärning. Med utgångspunkt i de felsökningsmanualer som redan finns tränas supportverktyget upp. När det sedan börjar användas förbättras hela tiden innehållet utifrån de faktiska fel som hanteras via en webbsida, en app eller någon annanstans i supportflödet.

– Det innebär att vår lösning inte kräver så mycket underhåll när den väl har börjat användas, utan tvärtom förbättras nästan av sig själv, säger Shahan Lilja.

Han ser ett behov av företagets lösning både hos företag som säljer produkter till andra företag, och bland dem som vänder sig till slutkonsumenter.

– Många konsumentföretag ger inte service av produkter som är 10-15 år, eftersom det inte är lönsamt. Men med vår lösning blir det möjligt att bygga en fungerande supportaffär också för äldre produkter, säger han.

Mavenoid har flera stora svenska företag som kunder, däribland Alfa Laval, och de första affärerna utomlands på gång.

Mavenoid

Gör: Mjukvara för automatiserad felsökning

Ort: Stockholm

Startår: 2017

Anställda: 11

Omsättning: 2,2 MSEK

Riskkapital: 17 MSEK

Huvudägare: Grundarna, Creandum, Point Nine Capital

År på 33-listan: 2019

Anders Thoresson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt