ANNONS FRÅN PREVAS

”Tjänstefiering är industrins nya svarta”

Med löpande datainsamling kan de lägga in effektivare serviceintervaller beroende på hur hårt maskinen går och erbjuda ett smidigare underhålls- och serviceflöde. I ett nästa steg kommer maskinen själv att berätta hur den mår, om den känner av vibrationer eller ett varmt lager, och även ge förslag på åtgärd.

Produktägare står inför nya möjligheter genom utveckling av sina erbjudanden. Vinnare är kunder och användare som ”bara” betalar för funktionen, men även samhället som går mot en mer resurseffektiv utveckling.

Publicerad Uppdaterad

Prevas har sedan starten arbetat med smarta tjänster där det med tiden tenderat att handla om två saker; dels produkter, dels producerande maskiner. Områdena skiljer sig åt men är samtidigt nära knutna till varandra.

Om vi börjar med det sistnämnda så kan ett exempel vara en tillverkare av maskiner för industriell produktion. Traditionellt har de levererat en maskin för att sedan över tid leverera underhåll och reservdelar, ofta med god marginal, liksom skickat ut personal vid akuta reparationer. Tack vare Internet of Things, Big Data och andra teknologier, kan maskinleverantörerna nu skapa en mycket starkare och större tjänsteaffär vid leveransen.

Med löpande datainsamling kan de lägga in effektivare serviceintervaller beroende på hur hårt maskinen går och erbjuda ett smidigare underhålls- och serviceflöde. I ett nästa steg kommer maskinen själv att berätta hur den mår, om den känner av vibrationer eller ett varmt lager, och även ge förslag på åtgärd: ”Byt detta lager vid nästa produktionsuppehåll, tack!”

Allt detta gör att maskinens livslängd förlängs, driftstopp undviks och driften effektiviseras. Det gör också att leverantören kan ta ett bredare ansvar mot kund med en större tillgänglighet. I stället för en maskin, levereras en garanterad drifttid. Kanske leverantören rent av tar betalt per pressad plåtbit? Leverantören behåller ägarskapet av maskinen, därav det breddade begreppet ”produktägare”. Den traditionella affärsmodellen blir effektivare tack vare hjälpmedel som sensorer, ”paddor”, trådlös uppkoppling och alla steg däremellan.

Läs mer: Övervakning och analys på distans hos Siemens

Dagens uppskattning av hur maskiner används är ofta baserad på data som alstrats i labbmiljö. När maskinen själv twittrar om hur den mår får utvecklingsavdelningen hos leverantören underlag för nästa generation med konkret information om hur maskinen påverkas och används i ”verkligheten”.

Även om denna utveckling är tydligare i konsumentledet, där användare normalt sett har större intresse av att experimentera och testa nytt. Ju mindre produkter och ju närmare konsumenten, desto snabbare går utvecklingen. Industrin däremot lever i en mer konservativ värld. En konsument provar sig gärna fram och slänger hälften av förslagen; en maskinleverantör måste garantera en produktion.

Samma utveckling, om än i varierande takt, kommer dock att ske över hela industrin och den har redan börjat. Med den här modellen kommer leverantörerna att förändra och utveckla sina produkter genom mjukvaruuppdateringar, uppgraderingar och utökad funktionalitet – vilket följande exempel visar:

Hounö i Danmark tillverkar professionella köksugnar. Användar- och teknikmässigt påminner de om konsumentprodukter, medan affärsmodellen kan kopplas till maskinleverantören. Ugnarna är avancerade med program för temperaturprofiler, tidsberäkning och anpassning efter mängd eller volym, värmezoner, grill, varmluft, ånga och så vidare.

Ugnen är uppkopplad och erbjuder därmed samma fördelar kring underhåll, datainsamling och service. Dessutom utvecklar ugnsleverantören program, eller ”recept”, som ger effektivare och rationellare användning och anpassning för exempelvis jämnare kvalitet eller större genomströmning.

I förlängningen tillhandahåller leverantören en ”mjukvarulicens” där kunden prenumererar på nya recept och förbättringar. Över tiden kommer ”produkten” att förändras, vilket ökar kundens affärsnytta. Plötsligt är det inte bara ugn och reservdelar i leveransen utan även ständiga förbättringar – en tjänstefiering helt enkelt. Utveckling accelereras dessutom tack vare den feedback som leverantören får från tusentals ugnar ute hos kunderna.

I ugnsexemplet byggde Prevas in en Smart Phone i ugnsluckan, men operatörsgränssnittet kunde lika gärna vara en separat mobiltelefon. Med mobilen kan kökschefen i realtid se hur ugnarna levererar, där ett mått på beläggningen i köket kan vara hur mycket ugnarna används. Kanske planerar ett restaurangkök att köpa in fler ugnar, men samtidigt ser de att de befintliga ugnarna inte går på full kapacitet. Med det nya analyspaketet nedladdat får de i stället förslag på en effektivare körning!

Tack vare den nedladdade analysfunktionen kan utnyttjandegraden på ugnarna optimeras och framtida investeringsbehov minskas. Ugnsleverantören å sin sida får i stället för att sälja mer hårdvara intäkter via abonnemang på servicetjänster. Det vi kallar smarta tjänster.

Läs mer: Framtidens ugnar styrs av mobilt gränssnitt