ANNONS FRÅN NESTE
Nestes förnybara diesel minskar utsläppen
Sedan Neste började sin produktion av Neste MY Renewable Diesel™ (HVO) för tio år sedan har de gett sina kunder ett snabbt och enkelt sätt att minska sitt koldioxidavtryck.
Finska Neste är världens största tillverkare av förnybar diesel från avfall och rester. Enligt bolagets tekniska chef Markku Honkanen har Neste MY Renewable Diesel™ (HVO), som skapats av Nestes forsknings- och utvecklingsavdelning, förändrat världen i snabb takt. Forskningen kring HVO påbörjades under sent 90-tal och produktionen satte igång 2007. Sedan dess har Nestes produktionskapacitet ökat från 0,2 till 2,6 miljoner ton per år och bolaget siktar på att nå tremiljonerstrecket år 2020.
– Vår diesel har bidragit till att minska utsläppen från allt från privatbilar och tunga fordon till hela städer. Förutom en betydande minskning av avgasrörsutsläpp minskar HVO utsläppen av växthusgaser med upp till 90 procent. Bränslet kan användas som sådant eller i någon blandningsratio med konventionell fossil diesel, säger han och tillägger:
– Det finns andra företag som tillverkar liknande diesel men vår HVO är bättre lämpad för de skandinaviska vintrarna. Om man använder diesel som är tillverkad för exempelvis de tyska eller franska marknaderna i Skandinavien under vinterhalvåret kommer det att bli mer eller mindre fast och går inte att reducera.
Eftersom tunga fordon är stora konsumenter av dieselbränslen och samtidigt väldigt svåra att elektrifiera eller konvertera till alternativa bränslen finns det ett större behov av förnyelsebart bränsle inom det segmentet än inom personbilar, berättar Markku Honkanen. Många städer har fattat beslut om att bussar och annan transport ska gå på förnyelsebart bränsle, vilket skapat en stor efterfrågan på den typen av alternativ.
– Samtidigt har många företag, som använder mycket transport och har höga mål när det kommer till att reducera sitt koldioxidavtryck, ställt allt högre krav på sina leverantörer.
Fordonsindustrin har därför tittat på hur de ska gå över till utsläppssnåla tunga fordon och kommit fram till att vår diesel är ett bra alternativ.
Markku Honkanen förklarar att HVO är ett fullgott alternativ, om inte bättre, till fossilt diesel och att användarna inte behöver ändra något vad gäller bränslelogistiken.
– Du kan använda samma bensinstationer och pumpar och ingenting behöver ändras i fordonen. Men enligt mig är ändå nästa steg för fordonsindustrin att optimera sina motorer för HVO.
Markku Honkanen berättar att en studie utförd av FEV, som är en av världens ledande ingenjörsbolag specialiserade på motorutveckling, visar att optimering av motorerna skulle minska utsläppen ytterligare. Det är dock något som skulle kräva mycket från motortillverkarna, men han tror ändå att det skulle kunna vara ett attraktivt alternativ för dem de kommande åren.
– Man skulle även kunna optimera genom att reducera behovet av underhåll, till exempel att man behöver byta olja mer sällan, vilket skulle spara in på kostnaderna för kunderna.