ANNONS FRÅN TRAFIKFÖRVALTNINGEN
Hon leder Stockholms unika infrastrukturprojekt
Anna Rehnstedt är trettiosexåringen från Halmstad som redan axlat flera tunga projekt- och programledarroller, hunnit bli trebarnsmamma och nu jobbar med några av Sveriges mest unika infrastrukturprojekt.
Anna är en av de yngsta programledarna på trafikförvaltningen, Region Stockholm - verksamheten bakom SL, Waxholmsbolaget och Färdtjänsten i Stockholm. Som programledare håller hon ihop ett antal infrastrukturprojekt inom ett specifikt program genom bland annat tids- och kostnadsstyrning samt rapportering och genom att ge projektledarna goda förutsättningar att leverera inom sina projekt.
- Jag började som projektledare på trafikförvaltningen i april 2012. Jag har bland annat lett förstudien av nya Spårvägsmuseet och varit programledare för Saltsjöbanan. Nu när jag är tillbaka från min senaste föräldraledighet kommer jag att leda Sverigeförhandlingens projekt Spårväg Syd och Roslagsbanan till city, berättar Anna.
Och det är inte småpotatis vi pratar om. Annas projekt har en budget på drygt 15 miljarder.
- Men det är absolut inget enmansjobb, vi är flera som tar ett gemensamt ansvar. Däremot tror jag att åren som projektledare i Oslos trafikförvaltning, Sporveien AS, direkt efter högskolans utvecklingsingenjörsprogram utvecklade mig enormt. Jag fick tidigt ett stort ansvar och ju mer jag lärde mig desto tyngre projekt fick jag leda, säger Anna.
Efter flytten tillbaka till Sverige var det självklart för Anna att jobba på trafikförvaltningen – eller SL, som det hette då.
- Beställarsidan passar mig bra. Man behöver hela tiden se till helheten och Region Stockholms bästa. I början fick jag möjlighet att utveckla vår gemensamma "bibel" för projektstyrning vilket gjort att alla jobbar mer strukturerat och effektivt, säger Anna.
Anna verkar i en organisation som är världsledande inom hållbarhet och där projekten sätter tydliga spår i Stockholms kollektivtrafikutveckling. Men det är ledarskap, gruppdynamik och hållbart arbetsliv som är hennes verkliga drivkrafter. Fördomar om offentlig verksamhet vill hon helst sopa under mattan.
- Det går inte en dag utan att jag lär mig något nytt här och vi lever i en komplex värld med ny teknik på frammarsch. Men för mig handlar det minst lika mycket om att hitta hållbara arbetssätt som möjliggör balans i livet och att utveckla starka team utifrån människors unika egenskaper, menar Anna.
Hon fortsätter:
- Hos oss utvecklas du verkligen både som människa och i din yrkesroll. Men när arbetsdagen är slut vid fyra kan jag med gott samvete stänga ner. För mig är det jätteviktigt att hinna vara både programledare och mamma, vän och partner.
Anna lyfter att det är just friheten att planera sitt arbete som gör balansen möjlig. Det funkar inte att leverera världens mest hållbara kollektivtrafik om det inte speglar kulturen på insidan.
- Som ledare vill jag vara tillgänglig, lyhörd och få mina medarbetare att känna sig sedda. Vi är ett team som jobbar tillsammans. Ett sådant klimat, ihop med stöttande chefer, är ingredienserna som sammantaget gör trafikförvaltningen till en attraktiv arbetsgivare, avrundar Anna.