ANNONSSAMARBETE MED ...

Effektivisera och automatisera processer enkelt och snabbt

Lennart Andersson, Project Manager & Kenneth Hamberg, Senior Professional Services Consultant. Foto: Jens Dahlborg

Genom att integrera olika system går det att automatisera processer, analysera och ta smartare beslut. Med Epicors Service Connect går det smidigt att koppla ihop verksamhetens system för att kunna effektivisera flöden.

Publicerad

Den viktigaste komponenten i det som benämns fjärde industriella revolutionen, Industri 4.0, är möjligheten att integrera sitt affärssystem med andra interna och externa system. Det ställer krav på att ha en samordnad och transparent information i hela kedjan. I kedjan ska det också finnas en viss form av intelligens som informerar eller automatiskt vidtar åtgärder om något avvikande sker. Digitalisering inom industrin bygger på att effektivisera processerna, att höja kvaliteten och sänka produktionskostnaderna.

– Epicors ”integrerings/automatiseringsverktyg” – Service Connect, gör det enkelt och snabbt att effektivisera och automatisera processer samt att integrera Epicors affärssystem internt och externt. Design och implementation tar endast några dagar tack vare vårat standardiserade gränssnitt. Men självklart är det också beroende på hur komplex processen är, säger Lennart Andersson, Project Manager och Senior Business Process Consultant på Epicor.

Det standardiserade gränssnittet gör det enkelt att integrera mot andra system och minimerar utvecklingskostnaden. Det ska vara enkelt att uppgradera system. Nya versioner kommer tätare och man ska kunna byta ut standardfunktioner utan problem.

– För ett par månader sedan gjorde en av våra kunder en uppgradering till senaste iScala versionen. De har många integrationer till andra system som exempelvis automatlagersystem, CAD-system och CRM-system som Salesforce. Inte en enda justering av integrationsprocesserna behövde göras utan man kunde gå live på den nya versionen. Detta visar att det koncept som började utvecklas i början på år 2000 håller måttet. Sedan dess har det lagts ned mycket utvecklingsarbete till att göra Service Connect till det fantastiska integrations- och automatiseringsverktyg som det är idag och som används både i Sverige och stora delar av världen.

När olika system i en process kan utbyta information går det att skräddarsy och automatisera flödet vilket kan ge stora konkurrensfördelar.

– Alla företag vill vara unika och kunna anpassa och integrera. Vi har ett smörgåsbord av olika funktioner tillgängliga där vi kan koppla ihop olika system. Exempel på tillämpningar är

naturligtvis integreringar till kunder, leverantörer eller andra intressenter – att kunna vidta åtgärder vid avvikelser, skicka påminnelser till leverantörer samt kontroll att det inte är några problem i kedjan. Att ta det bästa från alla system och koppla ihop dem med ett affärssystem så att det ser ut som att du jobbar i affärssystemet hela tiden är målet. Då kan man utnyttja informationsflödet maximalt och effektivisera processerna.

– Att ha flexibilitet i supply chain samt information om avvikelser och vad som händer kan effektivisera mycket samt skapa stora konkurrensfördelar. Våra produkter passar perfekt in i Industri 4.0, avslutar Lennart Andersson.

Om Epicor

Epicor Software Corporation har 2700 anställda runt om i världen och erbjuder branschspecifik programvara som är särskilt utformad för att möta behoven hos företag inom tillverkning, distribution, detaljhandel samt tjänstesektorn. Man har över 40 års erfarenhet av kundernas unika affärsprocesser och verksamhetskrav som finns inbyggda i varje lösning. I dagsläget har Epicor cirka 20 000 kunder i 150 länder.

Läs mer på www.epicor.com