ANNONS FRÅN NESTE ENGINEERING SOLUTIONS
Digital assistent optimerar processindustrin
Genom att tillvarata all den data som med sekunders mellanrum samlas in i en processanläggning kan processerna effektiviseras och finjusteras – med högre lönsamhet, bättre kvalitet och mindre energiåtgång som vinster.
På en kemisk processanläggning, exempelvis ett oljeraffinaderi, samlas det in enorma mängder data. Det kan handla om 10 000-tals mätvärden för flöden, temperatur och tryck med mera som läses in var femte sekund. Dessutom finns det stora mängder historiska data som har samlats in under flera årtionden, och som i dag inte kommer till nytta.
– Det är omöjligt för en människa att behärska all denna data. Här behövs tekniska verktyg som
AI-baserad assistent
Finska Neste, kanske mest i ropet för sin förnybara diesel HVO100, sitter också på kompetens kring hur kemisk processindustri kan automatiseras och effektiviseras. Under produktnamnet NAPCON utvecklas innovativa lösningar som underlättar operatörens arbete och optimerar processerna. Det senaste tillskottet i produktportföljen är AI-baserade NAPCON Advisor.
– Med NAPCON Advisor tar vi ett steg längre in i framtiden än tidigare möjligt. Den här digitala assistenten kan dels göra prognoser om vad som kommer att hända inom några timmar, dels göra det vi kallar ”what if-analyser” som visar vad som kan hända givet olika förhållanden. Algoritmen kan även komma med goda idéer för optimering, berättar Samuli Bergman.
– Operatören kan rådfråga den digitala assistenten om han eller hon behöver hjälp. Tekniken är inte riktigt framme vid Siri eller Google som du kan kommunicera via tal med, men vi är faktiskt inte långt ifrån, säger Andreas Frejborg, chef för kundrelationer på NAPCON.
Verktyg för att anpassa produktionen
Med en digital assistent som hela tiden analyserar mätvärden och gör prognoser blir det betydligt enklare för operatören att köra anläggningen efter rådande kvalitetskrav på drivmedel, som ändras från dag till dag.
AI kan också användas för att förlänga livslängden på raffinaderiets maskiner. Används fel temperatur eller tryck slits komponenterna i anläggningen snabbare, och dessa kräver då tätare service. För en digital assistent är det inte svårt att hitta det optimala värdet.
– Här kan det handla om en vecka eller månad extra produktion utan produktionsstopp för service, vilket kan vara guld värt rent ekonomiskt, förklarar Andreas Frejborg.
AI fyller kompetensluckor
Med hjälp av AI kan processindustrin också lösa en annan stor utmaning som ligger framför, vid sidan av klimatkrisen som kräver effektiviseringar för minskade utsläpp och minskad energiåtgång.
– En stor del av de erfarna operatörerna som har jobbat länge inom processindustrin går snart i pension. De nya generationerna som ska ta efter har ett annat sätt att arbeta och saknar givetvis samma erfarenhet. Här kan en AI-baserad assistent vara ett viktigt verktyg för att säkra upp kompetensen och stötta de nya operatörerna, konstaterar Samuli Bergman.
Läs mer om AI-assistenten från NAPCON här.