ANNONS FRÅN BAE SYSTEMS HÄGGLUNDS
Beowulf utmanar terrängen – flexiblare och starkare än någonsin
Den svenska militärfordonstillverkaren BAE Systems Hägglunds fortsätter att innovera branschen. I våras levererade de terrängfordonet Beowulf till det amerikanska försvaret för att testköra i arktisk miljö. I framtiden nosar de på autonoma och eldrivna lösningar.
Hos BAE Systems Hägglunds i Örnsköldsvik utvecklas och produceras avancerade bandgående fordon till kunder över hela världen. Med sin världsledande kunskap har de under åren skapat välkända fordon som svenska försvarets Stridsfordon 90 samt bandvagnen Bv206, med vidareutvecklingarna BvS10 och det senaste tillskottet – Beowulf.
– Bandvagnarna Bv206, BvS10 och Beowulf är ganska lika varandra med en framvagn, en bakvagn och fyra band, men BvS10 och Beowulf har en större förmåga att bära last samt mycket bättre fjädring och ökad komfort än Bv206:an har, säger Daniel Engblom, teknisk projektledare på BAE Systems Hägglunds.
Utvecklad utifrån kundens behov
Beowulf är skapad utifrån vad BAE Systems Hägglunds har identifierat att deras kunder behöver. Daniel Engblom beskriver hur fordonet härstammar från BvS10, fast utan militärt skydd och därför till ett lägre pris. Med sin banddrivning kan Beowulf ta sig fram på de mest kritiska underlagen som sumpmark, snö och lös sand. Tack vare dess amfibiska förmåga kan den dessutom ta sig över floder och sjöar och lämpar sig utmärkt för godstransport och räddningsuppdrag.
Satsningen på att kundkretsen saknade ett flexibelt fordon utan pansarskydd var korrekt och i våras valde det amerikanska försvaret ut Beowulf som en av två kandidater att genomgå praktiska tester för deras ”cold weather all-terrain vehicle”-program i den nordliga delstaten Alaska.
– Amerikanska försvaret har liksom många andra ett behov av transportfordon med extrem rörlighet och förmåga att verka i arktiska miljöer. Proven påbörjades i somras och ska pågå en bit in på våren 2022 för att hinna testas i samtliga årstider, berättar Daniel Engblom.
Även det svenska försvaret har beställt nya fordon och mellan år 2022 och 2024 ska 127 BvS10 levereras till FMV. Utöver det pågår även ett upphandlingsarbete mellan Sverige, Tyskland, Nederländerna och Storbritannien om att tillsammans köpa upp emot ytterligare 900 fordon.
Elektrifierad och autonom framtid
Att Hägglunds är ett hundraårigt entreprenörsföretag säger Daniel Engblom märks tydligt på den innovativa andan som lever kvar i kulturen. Några som undersöker hur fordonen ska utvecklas i framtiden är bland andra Luleå tekniska universitet som i Sirius-projektet samarbetar kring utvecklingen av drivlinan.
– Elektrifiering av framdrivning är på frammarsch och något som vi har sysslat med sedan 90-talet. Hittills har vi byggt ett tiotal fordon där vi ersatt traditionell transmission med en elektronisk motsvarighet, säger Daniel Engblom och förklarar att satsningarna på teknologier hänger ihop med efterfrågan, som den forskning företaget gör gällande AI och självkörande fordon.
– Med autonoma eller fjärrstyrda fordon kommer man till exempel kunna köra rakt igenom en eldgata utan att riskera personalen. Autonoma bilar finns, men det är en komplex utmaning med fordon som ska navigera i svår terräng. Trots att det inte finns vägar att följa måste systemet kunna planera körningen, och dessutom i hög hastighet. Försvarsindustrin ligger i den yttersta framkanten inom innovation just för att det är så krävande miljöer vi utvecklar för, avslutar han.