SAMHÄLLE

Två byggmetoder krävs för E6:an efter det stora jordskredet

En grävmaskin på en stockmatta.
För att kunna köra stora maskiner på skredområdet har så kallade stockmattor lagts ut.

Jordskredet vid Stenungsund rörde om jordmassorna ända ned till 18 meters djup. När E6:an byggs upp igen blir det med två olika metoder för grundläggningen.

Publicerad

Natten till den 23 september förra året inträffade skredet vid Stenungsundsmotet. E6:an knäcktes på flera ställen och en del av vägen sköts nästan 50 meter åt sidan.

Sedan dess har Trafikverket undersökt jordlagren i området för att avgöra hur motorvägen ska kunna byggas igen. Arbetet har bedrivits successivt för att inte orsaka nya ras (se faktaruta).

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här