RYMDEN

Epiroc skopar åt sig rymdandelar – vill ta första kommersiella spadtaget på månen

En illustration av en månrover.
En illustration av månrovern med Epirocs skopa längst fram.

Svenska Epiroc siktar på att ta det första kommersiella spadtaget på månen. Bolaget har utvecklat en skopa som japanska Ispace ska montera på sin månrover för att samla in månjord åt Nasa.

Publicerad Uppdaterad

Fakta

Kort om Epiroc

Epiroc är en avknoppning från Atlas Copco och tillverkar gruv- och anläggningsmaskiner. Det börsnoterade bolaget har cirka 18 000 anställda och kunder i cirka 150 länder. 2022 hade Eprioc en omsättning på 49 694 miljoner kronor.

Källa: Epiroc 

I mars gick svenska Epiroc, som tillverkar gruv- och anläggningsmaskiner, ut med nyheten att de ingått ett partnerskap med det japanska bolaget Ispace. Exakt vad det svenska gruvbolaget skulle stå för var då inte offentligt. Kort därefter, den 25 april, kraschade Ispace första månlandare när den försökte göra en mjuklandning på himlakroppen. 

Under en presskonferens i november har nu Epirocs bidrag för Ispace nästa landningsförsk presenterats. Bolaget har utvecklat en särskild skopa för att plocka upp regolit, månjord. Skopan sitter längst fram på den månrover som Ispace vill landa på månen under Hakuto-R Mission 2.

– Det här samarbetet med Ispace involverar att vi jobbar tillsammans under M2-uppdraget med aktiviteter kopplade till Ispace kontrakt med Nasa om insamlingen av månregolit och transport av regoliten till Nasa, sade Miriam Bergvall, global chef för förvärv och partnerskap på Epiroc, under presskonferensen.

Den första månlandaren kraschade 

Ispace första försök att landa på månen misslyckades efter att landarens sensorer förvirrats av en nedslagskraters kant på månens yta. Landaren trodde att den nått en höjd på noll meter men befann sig runt fem kilometer upp, den tros ha fallit fritt och således gått sönder.

Men snart är det alltså dags igen för Ispace att försöka bli det första privata bolaget som lyckas göra en mjuklandning på månen. Om den andra månlandaren lyckas landa ska månen undersökas med hjälp av ett litet fordon, en månrover, som utvecklats och byggts ihop av ingenjörer på företagets europakontor.

Och det är alltså längst fram på denna månrover som Epirocs bidrag sitter.

– Vår ingenjörsavdelning har i nära samarbete med Ispace utformat och tagit fram ett regolitinsamlingssystem, en skopa. Skopan monteras på en ”micro rover” och styrs av Ispace under M2-uppdraget för att samla in regoliten, sade Miriam Bergvall på presskonferensen. 

Ispace har skrivit ett kontrakt med Nasa om att samla in regolit till rymdorgansiationen som en del av Artemisprogrammet.
Skopans funktion visades under en presskonferens i november.

Utöver själva skopan har Epiroc också utvecklat elektroniken och mjukvaran sade Miriam Bergvall under presskonferensen. Hon berättade också att de tidigare under året skrivit ett kontrakt med Ispace om att också bidra till framtida kommersiella månuppdrag.

Själva månrovern ska vara 26 cm hög, 31,5 cm bred och 54 cm lång. Den kommer att väga runt 5 kg. Rovern kommer att vara placerad i toppen av månlandaren och sättas ner på månens yta efter landningen.

Fyra nationer har landat på månen 

Planen är att månrovern ska lastas på månlandaren under sommaren 2024 för att därefter skickas upp mot månen. Landaren kommer att skjutas upp med en Falcon 9-raket tillhandahållen av Spacex som tidigast nästa vinter.

USA, forna Sovjetunionen, Kina och nu senast Indien är de nationer som hittills lyckats med att mjuklanda på månen. Privata bolag har försökt men misslyckats. 2019 kraschade israeliska Beresheet och 2023 gick alltså Ispace första månlandare samma öde till mötes.

Utöver Ispace planer för nästa år är även det amerikanska bolaget Intuitive Machines landare Nova-C redo för att ta sig mot månen så tidigt som i januari 2024