Vulkanutbrott pekar mot att Mars liv dog ut nyligen

2021-05-24 12:10
Fortfarande aktiv? Nasas Insight Lander har lyckats lokalisera epicentrum för fyra Mars-bävningar, och samtliga låg väldigt nära det sentida utbrottet. Foto: Nasa

Forskare tror att Mars hade ett vulkanutbrott under mänsklig tid – för 53 000 år sedan. Kombinationen av lavaflöden under ytan och is ökar chanserna för att de sista organismerna dog nyligen – eller att liv ännu finns.

Solsystemets högsta kända berg finns på Mars – det är vulkanen Olympus Mons som sträcker sig till en höjd på 22-27 km, med en bredd på 550 km. Jätten tros vara 30 miljoner år gammal, men bilder tagna på lavaflöden pekar mot att vulkanen har haft utbrott så sent som för två miljoner år sedan. Olympus Mons kan fortfarande vara aktiv – och nu har forskare hittat långt yngre bevis på Mars vulkanism, det rapporterar Inverse

De parallella sprickor nära Mars ekvator som utgör Cerberus Fossae-systemet har haft stora lavaflöden, där de yngsta tros vara en halv miljon år gamla. Men på bilder tagna av Mars Reconnaissance Orbiter såg Planetary Science Institute avvikande ansamlingar av svarta stenar kring sprickorna.

Forskarna hittade vad de letade efter i form av vulkanstenar och aska, men överraskande nog lutar fynden mot att materialet spottades ut för cirka 53 000 år sedan.

Läs mer: Tre rymsonder ska utforska Mars – det här vet vi om rymdprojekten

Det är så nyligen att utbrottet på Mars hände ungefär samtidigt som den moderna människan var på väg in i Europa – där neandertalmänniskan redan hade funnits i en kvarts miljon år. Då tros en magmakammare under lavafälten ha exploderat och skickat upp en tio kilometer hög plym som sedan begravde omgivningen under ett flera decimeter tjockt lager av vulkansten och aska. Slutsatsen är att även Cerberus Fossae-systemet kan vara en vulkaniskt aktiv plats.

160 mil från den observerade platsen finns Nasas Insight Lander som sedan 2018 har registrerat ett dussintal Mars-bävningar. För fyra av dem har man lyckats lokalisera bävningens epicentrum, och samtliga låg väldigt nära den unga magmakammaren. Datamodeller visar att ursprunget till Mars-bävningarna kan vara magma som flödar under ytan.

Läs mer: Rymdstationen runt månen ska träna resande till Mars

Science Institute anser att kombinationen av lavaflöden och is ökar chanserna för att Mars åtminstone har haft liv tämligen nyligen. Exempelvis borde härdiga mikrober ha frodats efter explosionen för 53 000 år sedan – och i sådant fall borde man ännu kunna hitta spår av dem vid ekvatorn.

Mer om: Mars Nasa