Volvos nya test: 60 tons ellastbil kör rutt på 15 mil

2021-02-23 11:52  

Volvo Lastvagnar och DHL Freight genomför nu ett pilottest där en batterielektrisk Volvo FH körs på el mellan DHL:s terminaler i Jönköping och Göteborg. Lastbilen har en totalvikt på upp till 60 ton och testet är det första i Europa med så tunga elektrifierade lastbilar.

– Detta är teknik i ständig utveckling och vi vill pusha gränserna för vad som är möjligt, säger Susanne Frödin, pr- och informationschef Volvo Lastvagnar Sverige AB, till Ny Teknik.

Hittills har den främsta användningen för elektrifierade lastbilar varit transporter med korta avstånd inne i städer eller storstadsområden. Samarbetet mellan DHL Freight och Volvo Lastvagnar fokuserar däremot på längre transportvägar. Med start i mars kommer Volvos konceptlastbil att sättas i trafik mellan två av DHL Freights logistikterminaler i Sverige, ett avstånd på 15 mil. 

– Detta kommer att ge oss viktiga erfarenheter och insikter kring upplägg som vi tar med oss i det fortsatta utvecklingsarbetet, säger Susanne Frödin. 

Hon vill inte avslöja lastbilens batterikapacitet eller hur mycket el som den förbrukar under resan, men som jämförelse brukar en 60 ton tung lastbil förbruka omkring 3-4 liter diesel per mil.

Läs mer: Nu tar Volvo eldriften till tunga lastbilar

En viktig del för elektrifierade lastbilar är hur laddinfrastrukturen ser ut. I det aktuella projektet laddas lastbilen hos DHL terminaler i Jönköping respektive Göteborg.

– Vi vill bidra till att förbättra laddinfrastrukturen i Sverige, och har öppnat egna publika stationer, men vi kan inte själva sätta upp laddstationer överallt. För det så krävs samarbete mellan många olika aktörer och stöd från regeringen. För tillfället finns det på tok för få publika laddplatser i Sverige och även om flera positiva initiativ är på gång kring laddinfrastruktur så är vi inte framme ännu, utan det krävs att man tar ett helhetsgrepp, säger Susanne Frödin.

Snabbar på övergången till fossilfritt

En del i samarbetet mellan Volvo och DHL är att snabba på övergången till fossilfria fjärrtransporter. DHL:S målsättning är att minska alla sina logistikrelaterade utsläpp till noll och Volvo har som ambition att hela lastbilsutbudet ska vara fossilfritt till senast år 2040. 

Redan i dag serieproduceras Volvo FL Electric och Volvo FE Electric för stadsdistribution. DHL Supply Chain satte nyligen en ny Volvo FL Electric i trafik i London, och introducerade därmed den första helelektriska Volvolastbilen som var specialbyggd för stadsdistribution i Storbritannien. 

Satsningen ingår i REEL, ett initiativ som leds av innovationsmyndigheten Vinnova för att främja övergången till ett elektrifierat godstransportsystem.  

Anders Frick

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt