Volvo testar Telias mobila 5g-teknik i arbetsmaskiner

2018-06-22 06:00  

Som en av de första i världen ska Volvo Construction Equipment (VCE) testa mobil 5g-teknik tillsammans med Telia. VCE beskriver det som att man ”tänjer på gränserna för autonoma maskiner”.

Telia har lanserat ett ”5g Partnership Program” för företag som vill undersöka nya tekniker och affärsmodeller.

Maskintillverkaren Volvo Construction Equipment (VCE) är första bolag att gå med i programmet.

– Vi har samarbetat med Telia förut, och det finns flera orsaker till att vi blev intresserade när de kontaktade oss angående detta projekt. Inte minst gäller det företagsstrategiskt. Vi inte bara vill, utan måste, ligga långt framme därför att det arbete våra maskiner utför blir alltmer komplext. Kommunikationsteknologi är ett av de områden där vi behöver förkovra oss, säger Patrik Lundblad, teknikchef på VCE.

Läs mer: Svenskt samarbete ska elektrifiera bergtäkten

Det tvååriga programmet, där ”endast en handfull” företag från de nordiska länderna kommer att få delta, är ett samarbete mellan Telia och Ericsson, med den senare som teknikpartner.

VCE kommer att skapa ett lokalt mobilnätverk på den egna anläggningen i Eskilstuna.

– Sedan blir det olika tester av räckvidd och tillförlitlighet, alltifrån ”skrivbordstester” till maskinuppkopplingar och olika praktiska experiment, säger Patrik Lundblad.

Fordon blir både sändare och mottagare

Syftet är att prova 5G-kompatibla teknologier för att utöka sina kompetenser, och utveckla sin pågående forskning inom autonom teknik.

– I grunden finns det två spår för kommunikation mellan fordon och infrastruktur. Dels har du DSRC-tekniken där man använder respektive fordon som både sändare och mottagare, och dels har du det spår där man använder telekomnätet. Och där är 5G nästa steg, säger Patrik Lundblad.

Läs mer: Fem utmanare i dieseltung bransch

Förutom bandbredd, överföringshastighet och andra aspekter som brukar framhållas när det gäller 5g, pekar Patrik Lundblad på andra fördelar sett ur en maskintillverkares perspektiv.

– Tunga maskiner är ganska stationära, och jobbar ofta på platser där det inte finns så mycket infrastruktur eller särskilt många andra fordon. 5G erbjuder ett tekniskt nätverk där du kan jobba i en lokal nod utan basstation. I förlängningen skulle man kunna tänka sig att bygga ett eget 5g-nät i exempelvis en gruva. Det finns många olika intressanta spår i detta, säger Patrik Lundblad.

Autonoma maskiner passar i gruvor

Just i gruvbranschen, där det kan krävas flera timmars ventilation efter sprängning innan miljön är tillräckligt säker att vistas i, ser man stora produktivitets- och säkerhetsvinster i autonoma eller fjärrstyrda maskiner.

Men Patrik Lundblad menar att kommunikationstekniken är relevant för alla VCE:s sektorer.

– Vissa tillämpningar kan säkert ha bättre hävstångseffekt än andra, men detta kommer att ha betydelse för alla de segment vi jobbar i, säger han.

Volvo Construction Equipment och Telia

Redan i fjol samarbetade VCE med Telia och Ericsson i det digitala gruvbrytningsprojektet PIMM (Pilot for Industrial Mobile Communication in Mining).

Där testades en fjärrstyrd koncept-hjullastare med kapacitet att köras mer än 400 meter under marknivån.

PIMM-projektet utnämndes till ”Årets digitaliseringsprojekt” vid Telekomgalan i februari 2018.

Tommy Harnesk

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt