Vasaskeppets nya superbultar anpassar sig efter träets rörelser

2018-05-11 14:18  
Grafik: Jonas Askergren

GRAFIK. Bultarnas inre rördel är tillverkad i Sandviks allra starkaste och korrosionshärdiga stållegering.

4 000 rostiga järnbultar har under sju år ersatts med höglegerade bultar från Sandvik. De nya bultarna är starka, flexibla och säkra. De är också 60 procent lättare de ursprungliga bultarna, vilket har minskat Vasas vikt med ungefär åtta ton.

Bultarna består av ett bultrör – en cylinder som förs in i hålet efter den gamla bulten. I bultröret förs en gängstång in. Den fästs med en mutter på insidan av skeppet.

På gängstången sitter även en fjäderkonstruktion som gör att det går att bestämma exakt hur hårt muttern ska dras (se grafik). Gängstången för över lasten från tryckfjädern till bultskallen.

Läs mer: Vasas nya bultar ska hålla i minst 100 år

Bultarnas inre rördel är tillverkad i Sandviks allra starkaste och korrosionshärdiga stållegering (SAF 2702HD). Övriga bultdelar tillverkas av en legering som har hög, men något lägre hållfasthet och korrosionsbeständighet (SAF2507). Längden på bultarna varierar mellan 40 cm och 2 meter. Oavsett längd är diametern 28 mm.

Utvärderade med hjälp av noggranna mätningar

För att säkra att Vasa nya superbultar följer med i skeppets rörelse installerades ett mätsystem med längdgivare på nio bultar under en testperiod.

Egenvikten och spänningar gör att träet i Vasa deformeras och rör sig. Bultarna, som spänner över fyra lager trä, måste följa med i rörelsen. Annars förändras trycket på skeppet. Blir tryckökningen för stor äter sig bulten in i träet och orsakar skada.

Jonas Askergren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt