”Våra bilar ska köra bättre själva än när människor kör dem”

2021-05-06 06:00  

För några år sedan var fordonsindustrin onödigt optimistisk om självkörande teknik. Men när tekniken kommer kan den göra världen säkrare, säger Ödgärd Andersson, vd på Zenseact – Volvo Cars nya bolag för självkörande teknik.

Uppvuxen i Vänersborg, gått maskinlinjen på Chalmers, arbetat 20 år på Ericsson. Det är Ödgärd Anderssons bakgrund i ett nötskal innan hon 2016 började på Volvo Cars. Tre år senare blev hon digitaliseringschef och i höstas fick hon ta över som vd för Zenseact. 

Bolaget är sprunget ur Zenuity som ägdes gemensamt av Volvo Cars och Veoneer, men som delades upp efter en splittring. Veoneer tog 200 av medarbetarna och övergick till att fokusera enbart på förarassistans, medan Volvo Cars tog övriga 600 medarbetare och skapade Zenseact som fokuserar på självkörande teknik. 

Läs mer: Därför delar Volvo Cars och Veoneer upp Zenuity

Att Zenseact ägs av Volvo Cars innebär dock inte att bolaget bara kommer att förse moderbolaget med tekniklösningar. Tanken är att sälja lösningarna på marknaden även till konkurrenter.

– Våra första kunder är Volvo Cars och Polestar men genom att utveckla tekniken tillsammans med dem så skapar vi en förståelse som är väldigt användbar när vi tar nästa steg och erbjuder tekniken till andra bilföretag, inklusive konkurrenter till Volvo Cars. På så sätt bygger vi även värde i bolaget på ett helt annat sätt än om vi skulle vara en separat avdelning inom Volvo Cars, säger Ödgärd Andersson till Ny Teknik.

Läs mer: Därför startar Apple utvecklingskontor i Göteborg 

De 600 medarbetarna sysslar främst med mjukvaruutveckling, men inom olika områden. Bolaget har team som utvecklar lösningar som tolkar vad som händer i omvärlden i körsituationer. Det handlar till exempel om ai-baserad perception och utveckling av kontrollfunktioner som säkerställer att bilarna gör rätt baserat på omvärldstolkningen.

Zenseact inte ensamma om självkörande teknik

Flera andra fordonsbolag arbetar också med att utveckla teknik för helt självkörande fordon, nivå 5 på SAE-skalan. Ett av dem är Tesla, och redan 2019 sa Elon Musk att de samma år skulle ha alla funktioner för helt självkörande fordon på plats. Nu är senaste budet från Tesla att prenumerationstjänsten för autonom körning, FSD, blir tillgänglig under det andra kvartalet i år.

Läs mer: Musk: Köp Tesla för bitcoin

Hur långt har ni på Zenseact kommit med teknikutvecklingen hittills?

– Vi siktar på personbilar och börjar med kösituationer på motorväg, för där går det att säkerställa tillräckligt förutsägbara situationer. Flera andra aktörer bygger inte helt självkörande bilar utan fokuserar i stället på avancerat förarstöd. En del av de traditionella spelarna kommer att göra som oss, men flera konkurrenter har givit upp och förlitar sig i stället på komponenttillverkarna, säger Ödgärd Andersson.

Läs mer: Kontrolltorn hjälper Stockholms första självkörande 5g-buss

Datainsamling från verkliga körningar ett måste

Medan Tesla i dag samlar in kördata från alla nya fordon som rullar på vägarna så använder Zenseact ett mindre antal testfordon som samlar in data – men då handlar det å andra sidan om högkvalitativa data med god upplösning.

Enligt Ödgärd Andersson är en stor utmaning att det finns så många trafikmässiga scenarier som nästan aldrig inträffar, men som man ändå måste ta hänsyn till för att bygga en verkligt säker självkörande lösning. Detta kräver mycket data, men det är inte realistiskt att enbart köra omkring med datainsamlande testbilar och ”hoppas” att man hamnar i dessa situationer. 

I stället krävs även datasimulering samt datainsamling från vanliga människors verkliga körningar. Zenseact använder sig inte ännu av data från privata bilförare, men ser det som en nödvändighet att göra det i framtiden.

Läs mer: Volvo-visionären: Köra bil kommer att vara förbjudet

– Vi måste också se till att bygga bra valideringsmetoder och verktygskedjor så att vi kan testa all vår mjukvara mot de scenarier som vi vill validera. Målet för oss är att våra bilar ska köra bättre själva än när människor kör dem, säger Ödgärd Andersson.

När har vi helt självkörande bilar på våra vägar – vilket år tror du att det blir förbjudet för människor att köra bilar?

– Det är omöjligt att svara på. Det som är intressant är i stället hur fort vi kan få tekniken att göra världen säkrare. Det kommer att gå fortare där det finns mycket trafik och förutsägbara vägförhållanden, som exempelvis på motorvägar, men genom mjukvaruuppgraderingar kommer det att växa till fler ställen och miljöer. Däremot tror jag att det kommer att ta lång tid innan självkörande bilar kan köra omkring precis överallt, säger Ödgärd Andersson.

Läs mer: Tunga industriaktörer öppnar gemensamt ai-labb i Göteborg

Varken Zenseact eller Volvo Cars har presenterat när den självkörande tekniken som Zenseact utvecklar kommer att finnas i nya bilar.

– Däremot kommer gamla bilar kunna uppdateras i efterhand och därigenom få fler funktioner. Även gamla bilar kommer alltså att bli bättre än vad de var när de såldes, säger hon.

Läs mer: Deformerad ratt – ny uppgift i Teslakraschen

Enligt Ödgärd Andersson är det inte bara bra, utan närmast nödvändigt, för ett bolag som Zenseact att vara ett separat bolag inom Geelykoncernen.

– En fördel med det är att vi kan fokusera på utvecklingen utan att ha en tung ryggsäck och historia att ta hänsyn till. Precis som jag själv kommer många av våra utvecklare från andra mjukvarubolag och mycket kring agil mjukvaruutveckling är gemensamt, även om man såklart måste jämka varandras kulturer, säger hon.

Öppen källkod skapar möjligheter för innovation

Apropå mjukvara så brinner Ödgärd Andersson för öppen källkod som koncept, inte minst för de möjligheter till innovation som detta ger.

– Open source är en fantastisk kraft där hela världens kodare är med. Utan den hade vi inte varit i närheten av var vi är i dag. Vår plattform för självkörande teknik gör det exempelvis möjligt för ett litet bolag med smarta algoritmer att komma in och bygga användbara tilläggslösningar. Det är ett sätt för oss att accelerera innovationstakten, säger hon.

När bilen blir alltmer datoriserad så får det också konsekvenser. Tidigare fanns ofta en dator per funktion, men i dag är sensorer och ställdon mer frikopplade och får stöd av färre men mer kraftfulla datorer som gör många olika saker. Autonom körning kräver mycket datorkraft och när bilar blir mjukvaruprodukter ändras mycket i grunden.

Läs mer: Auroras vd sågar Teslas robottaxis

Telekomindustrin genomgick redan för flera år sedan ett stort skifte från hårdvara till mjukvara och Ödgärd Anderssons erfarenheter från Ericsson kommer väl till pass på Zenseact. 

– Visst är det bra att kunna komma in med nya ögon utifrån och samtidigt blanda detta med erfarenheter och kunskap från en annan industri. Men många industrier är inte så unika som man faktiskt tror. Som slutanvändare förväntar man sig att tekniken ska fungera lika bra, oavsett om det handlar om mobiltelefoner, matleveranser eller bilar, säger Ödgärd Andersson.

Vilka är de viktigaste trenderna inom självkörande bilar som påverkar er?

– Det händer otroligt mycket på det här området just nu. För några år sedan var man onödigt optimistisk kring hur enkelt det skulle vara att ta fram teknik för självkörande bilar, men en påtaglig trend är att industrin som helhet nu har blivit mer realistisk, säger hon. 

Läs mer: Racet mot första autonoma fordonet

Maskiningenjör från Chalmers

Namn: Ödgärd Andersson

Ålder 49 år

Titel: vd på Zenseact

Utbildning: Maskinlinjen på Chalmers tekniska högskola

Tidigare arbetsgivare: Volvo Flygmotor, Ericsson, Volvo Cars

Zenseact har 600 anställda

Startade: 2020 (formellt 2019)

Antal anställda: 600

Ordförande: Håkan Samuelsson

Ägare: Volvo Cars och Geely

Anders Frick

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt