Tvådelad vevstake ska ge motorer bättre prestanda

2022-11-22 10:01  

En förhållandevis enkel lösning som förbättrar förbränningsmotorer. I USA har ett företag lanserat en ledad vevstake, och designen utlovar 30 procent förbättrat vridmoment.

I Las Vegas har den årliga SEMA-mässan genomförts och där visade Transcend Energy Group upp teknik som har fått stor uppmärksamhet. Deras ”Thunder Rod” är en lösning som kommer med löftet om att förbättra både prestanda och verkningsgrad på förbränningsmotorer. 

Thunder Rod är en ny typ av vevstake. För den som inte är bevandrade i motorer är en vevstake enkelt förklarat en stång som sitter mellan kolven och motorns vevaxel. Denna omvandlar kolvens linjära rörelseenergi till rotation på vevstaken – som efter att ha gått igenom transmission blivit den kraft man får ut till hjulen.

Genom åren har förvisso vevstakar fått förnyad design och även material, men grunden har till dags dato i stort varit densamma. Det här har nu Transcend Energy Group ändrat på och istället för att pivotpunkten är i kolven – har man flyttat ned den.

Fördelen är enligt företaget att designen ger en mer linjär rörelse i kolven, vilket har gjort att man kunnat minska på kolvkjolen, vilket då i sin tur ger bättre effektiv volym i motorn.

Läs mer: Världens vitaste färg tunn nog för flygplan – därför är det bra

Vidare innebär leden i vevstaken, samt viss viktökning i kolven, att den senares hastighet påverkas positivt. Företaget hävdar att kolven kan skjutas tillbaka snabbare och djupare vid 90 grader – vilket då ska öka kompressionen med ”25-30 procent”.

I intervju med tidningen Road and Track säger företagets grundare Jon Woodward att summan av kardemumman är att kolven rör sig snabbare där det betyder något, såsom när man tar in luft och komprimerar den samt när kolven lämnar toppläge efter expansion.

Allt detta har gjort att när de satt in sina ledade vevstakar i en 5,2-liters V8 – har den haft samma vridmoment som en 6,2-liters V8 i registrerat 1 500 till 3 500 varv/min. En ökning med runt 30 procent i det område som anses vara det viktigaste.

En tvådelad vevstake. Foto: Transcend Energy Group

Ännu så länge håller Transcend Energy Group bara på att testa sin vevstake i dessa två fabriksmotorer från GM. Dock för man en dialog med ”andra tillverkare” samt tittar på eftermarknadskomponenter som i kombination med Thunder Rod skulle kunna ge större vinster. 

– Industrin har stagnerat när det kommer till motorer, därför har de försökt ta fram bättre oljor för att ta bort friktion. Förbränningsmotorer är väldigt ineffektiva med en verkningsgrad på 25 eller 30 procent. Det kanske är upp mot 60 procent i typ en Formel 1 motor. Så det är fortfarande mycket man kan göra, men då måste vi börja tänka utanför boxen, säger Jon Woodward till Road and Track.

”Tekniken inte ny”

Transcend Energy Group uppger att det är världens första ledade vevstake de lanserar – vilket dock inte stämmer. Tekniken har använts tidigare, inte minst i marina applikationer. 

– Det är inget nytt i sig och gör att man kan anpassa kompressionstalet efter olika laster. Vilket då kan ge fördelar vid låga varvtal, säger Martin Tunér, professor vid Lunds Tekniska högskola, till Ny Teknik.

Det amerikanska företaget har ännu inte publicerat någon data kring sin Thunder Rod. Det innebär inte i sig att man ska avskriva deras teknik, men innan man får data är det svårt att uttala sig om huruvida vinsterna är så pass stora som utmålat.

– Generellt kan man säga att många nyetablerade företag och idéer tillskrivs fantastiska möjligheter som inte alltid går att realisera. I kommersiella motorer vill man ju inte addera kostsamma element som kräver service, säger Martin Tunér 

Thunder Rod är ännu inte en färdig produkt, men om det visar sig att de kan få till vinster och förbättringar i förbränningsmotorer, trots att de av många har ”dödförklarats”, vore det intressant för tillverkare som säljer bilar på marknaden där elektrifieringen släpar efter – eller i applikationer som kräver högt vridmoment.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt