Premium

Tvådelad vevstake ska ge motorer bättre prestanda

En förhållandevis enkel lösning som förbättrar förbränningsmotorer. I USA har ett företag lanserat en ledad vevstake, och designen utlovar 30 procent förbättrat vridmoment.

Publicerad

I Las Vegas har den årliga SEMA-mässan genomförts och där visade Transcend Energy Group upp teknik som har fått stor uppmärksamhet. Deras ”Thunder Rod” är en lösning som kommer med löftet om att förbättra både prestanda och verkningsgrad på förbränningsmotorer. 

Thunder Rod är en ny typ av vevstake. För den som inte är bevandrade i motorer är en vevstake enkelt förklarat en stång som sitter mellan kolven och motorns vevaxel. Denna omvandlar kolvens linjära rörelseenergi till rotation på vevstaken – som efter att ha gått igenom transmission blivit den kraft man får ut till hjulen.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här