Test: Xbox Series X är mäktig – men saknar nya spel

2020-11-05 15:00  

Det må vara världens mest kraftfulla spelkonsol, och på några punkter demonstrerar den det redan nu. Men Xbox Series X saknar det allra viktigaste, skriver Ny Tekniks Peter Ottsjö.

Xbox Series X är unik i sin anspråkslöshet. Microsofts nya spelkonsol, ett monolitiskt kolsvart block, vill varken synas eller höras. Den är bestyckad med fler teraflops än någon annan spelkonsol i historien men gör sina räder i det tysta.

Från det konkava fläktgallret – vars matris av hål nedtill är smakfullt målade i grönt, för att ändå hinta om att det här är en Xbox – kommer ett sus så lågt att det knappt går att förnimma. Det tycks inte spela någon roll om jag bara knappar mig fram i menyer eller pressar hårdvaran med intensiva tävlingar i rallyspelet Dirt 5: Series X ritar upp det den ska utan åthävor. Enligt Microsoft har Series X tre luftkanaler för att distribuera temperaturen och ett delat moderkort för att hålla temperaturen jämn.

Möjligen skulle det vara annorlunda om jag placerade den liggande på en av hyllorna i tv-möbeln (med sämre ventilation), men det kommer inte på fråga. Det här är en maskin som är designad för att ställas på högkant. Microsoft har till och med monterat en rejäl cirkelformad fot på undersidan om någon inte skulle ha fattat vinken. (Att den faktiskt har fyra små gummifötter på ena långsidan har jag valt att förtränga.)

Gallret på ovansidan är tjusigt - och dammigt. Foto: Peter Ottsjö

På konsolens framsida finns bara det allra mest nödvändiga. En av/på-knapp med Xbox-logotyp, en synkknapp för att parkoppla handkontrollen, en usb-port och ett snitt i vilket man kan mata Series X med blurayskivor.

Baktill hittar vi bland annat en hdmi 2.1-port (som ju krävs för att kunna leverera 4k i 120 hertz, såvida du har en tv som stöder de formaten), ytterligare två usb-portar och en port för ett externt minneskort.

Den väger 4,45 kilo och mäter 15,1 x 15,1 x 30,1 cm. Med andra ord är den som en något för liten skokartong som någon fyllt med stenar.

Minimalistisk design och samtidigt lite...hotfull? Foto: Peter Ottsjö

Många har med inte helt goda avsikter annars jämfört Xbox Series X med ett kylskåp. Microsoft tycks dock ha tagit det hela med ro och till med gjort marknadsföring av det, som när företaget avslöjade att hiphopartisten Snoop Dogg fått sin egen Series X-kyl. Andra anser att konsolen ser ut som ett trist pc-torn. Själv kan jag inte bestämma mig för om det här är den snyggaste spelmaskin Microsoft gjort, men det lutar nog åt det hållet. Den är på samma gång tillbakadragen och en aning hotfull, både minimalistisk och imposant.

Framförallt är den inte Playstation 5, som med sin storbolagsextravagans till design skriker ut sin närvaro. Det känns skönt att inte behöva be om ursäkt varje gång man har gäster på besök. Å andra sidan ser Series X inte så trevlig ut om man inte rengör den då och då, den suger lätt åt sig damm och fettfläckar.

Medveten design

Att Microsofts industridesigner valt just den här formen, just nu, är knappast någon tillfällighet. Xbox är på väg att bli en plattform som ska finnas där spelaren är. Föredrar spelaren pc finns Xbox där. Smarttelefon? Det går att streama över 100 Xbox-spel till Android-enheter. Och för den som föredrar att spela från fåtöljen framför tv:n finns Series X: en konsol som, till skillnad från Playstation 5, inte indikerar att det är den och endast den som gäller om man är Xbox-konsument.

Xbox Series S och Xbox Series X. Foto: Microsoft

Ska man räkna in den något mindre kraftfulla och billigare Xbox Series S – och det borde man nog – haltar visserligen resonemanget en aning. Med sitt stora svarta fläktgaller på framsidan mot en i övrigt vit enhet och en lekfull design står den ut desto mer.

Bättre handkontroll

Det känns otänkbart nu, men för snart 20 år sedan, till sin allra första Xbox, hade Microsoft gjort en handkontroll vars målgrupp förmodligen inte ens existerar. För att kunna använda den krävdes både fingerfärdighet och jättehänder. Kontrollen, som fick ”Fatty” som ett av många öknamn, blev inte långlivad och redan vid debuten för Xbox 360 2005 började Microsoft sätta standarden för hur en handkontroll ska designas.

Läs mer: Guide: Ska du välja PS5 eller Xbox Series X?

Series X-kontrollen kommer att vara bekant för alla som slagit följe med Microsofts konsoler sedan dess. Utöver det förväntade – att den passar mina händer utmärkt, att den väger lagom mycket – är det mest en förfining av konceptet. Jag gillar särskilt att ytmönstret längs handtagen och triggerknapparna är mer definierade för bättre grepp.

Nya Xbox-kontrollen ser väldigt mycket ut som den till Xbox One. Foto: Peter Ottsjö

Kontrollen har en delaknapp placerad i mitten. Foto: Peter Ottsjö

En knapp för att snabbt kunna fånga stillbilder och videoklipp har adderats men placerats i mitten av kontrollen och är därmed något bökig att nå under intensiva spelomgångar. Att det dessutom tar en smärre evighet att ladda upp material till Microsofts servrar gör mig inte direkt mer sugen på att använda den. Förhoppningsvis åtgärdas detta efter premiären.

Styrkorset är numera cirkelformat med åtta steg istället för fyra, men jag överlåter frågan huruvida det är bra eller dåligt till fightingspelare.

Tung prestanda

Om Xbox Series X med sitt yttre gör sitt bästa för att förbli dold i skuggorna så är dess interna komponenter desto mer uppseendeväckande. Konsolen har en åttakärnig processor som klockar in på 3,8 GHz, en grafikprocessor med 12 teraflops och ett minne på 16 GB av GDDR6-typ.

12 teraflops är två gånger mer kraftfullt än i mellangenerationsutgåvan Xbox One X och åtta gånger mer prestanda än i den ursprungliga Xbox One-konsolen. Det är också i paritet med den kraft som står till Playstation 5:s förfogande.

Läs mer: Tekniken som gör Flight Simulator till årets spel

Och jag önskar att jag kunde berätta för er vilken skillnad det här gör för spelen till Xbox Series X. Hur häftigt det är med en renderingsteknik som raytracing. Det är bara det inte finns några spel. Eller rättare sagt så finns det, eftersom Xbox Series X är bakåtkompatibel med alla Microsofts äldre konsoler, potentiellt sett tusentals titlar. Men inget skinande nytt nästagenerationsspel som verkligen utnyttjar Series X alla hästkrafter. En hastigt framtvingad försening av den tunga lanseringstiteln Halo Infinite har lämnat ett stort tomrum och premiären för Xbox Series X kan inte betraktas som något annat än ett fiasko.

Logotypen är det enda på framsidan som avslöjar att det här är en ny Xbox. Foto: Peter Ottsjö

Ett fiasko med rätt så förmildrande omständigheter förvisso. För samtidigt som det känns magert kan jag inte minnas något annat konsolsläpp där jag efter bara någon vecka har uppemot 30 spel i Series X-biblioteket. Titlarna kan grovt delas in i tre kategorier.

* De bakåtkompatibla spelen. Jag valde bort Xbox One till förmån för Playstation 4, men alla gamla Xbox 360-titlar tar upp ett antal hyllmetrar hemma. Jag räknar med att de flesta förr eller senare kommer att fungera med Series X. Som läget är just nu, någon vecka innan konsolen släpps i butik, fungerar bara ett begränsat antal. Jag har till exempel petat in The Orange Box- och Grand Theft Auto IV-skivorna utan problem, men Series X vägrar än så länge köra uppenbara klassiker som Halo 2 och Project Gotham Racing 3. Påpassligt nog får dessutom antika titlar extra skjuts av råstyrkan i Series X, med stadigare skärmuppdatering och en lätt visuell uppsminkning. Microsoft har också hittat en briljant tillämpning för maskininlärning, där gamla spel ges högdynamiskt omfång trots att de kan vara från en era där ingen visste vad hdr (high dynamic range) var för något.

* Game Pass-spelen. Game Pass är Microsofts egen spelversion av Netflix. Betala en månadskostnad, ladda hem vilka spel i Game Pass-utbudet du vill. Här finns en salig blandning av äldre Xbox-spel, Series X-finputsade (de har ofta fler grafiska detaljer och en både stadigare och snabbare bilduppdatering) versioner av nyare saker som Gears 5 och Forza Horizon 4, samt en hel hoper fina indiespel. Om du vill förstå hur Microsoft vill bygga sin Xbox-plattform framöver är det Game Pass du ska hålla ögonen på. Det är med Game Pass man strömma spel till en Android-enhet.

* Nya spel. Microsofts Series X-utbud av helt nya titlar hänger på tredjepartsutgivare som Electronic Arts, Sega och Ubisoft. Jag har exempelvis kunnat testa Dirt 5 och Watch Dogs: Legion som finns till fler konsoler än bara Series X. Och det är klart att de kan se maffiga ut på en 2020-oled från LG, men jag gissar att upplevelsen skulle vara snarlik med exempelvis en Xbox One X.

Microsoft hävdar att Dirt 5 har hårdvaruacclererad raytracing, men jag tycker det är svårt att bedöma om det tillför särskilt mycket mer än att vissa reflektioner i karossen ser mer trovärdiga ut (se även uppdatering längst ned i den här texten). Någon game-changer i detta tidiga skede är det knappast. Det man kan applådera är att Dirt 5 låter spelaren välja om den föredrar hög upplösning eller snabb skärmuppdatering och jag gissar att många titlar framöver kommer att erbjuda den valmöjligheten.

Dirt 5. Foto: Codemasters

Watch Dogs Legion. Foto: Ubisoft

* Vi skulle kunna addera en fjärde kategori: löftet om morgondagen. Microsoft har köpt en hel hoper spelstudior på senare år, och fick hela techvärlden att gunga härom månaden med sitt förvärv av Zenimax, som ju satt på rättigheterna till bland annat Fallout, Doom och Elder Scrolls. Det är alltså stora saker på gång till Series X, även om vi tvingas vänta ett tag till på dem.

SSD-lagring

Det kanske mest uppenbara beviset på att det är en Series X jag använder är den nya SSD-lagringen av modern NVMe-typ. Jag känner mig visserligen en aning förd bakom ljuset av marknadsföringen: laddningstiderna för de flesta spel bland dem jag testat är fortfarande påtagliga, ibland uppåt en minut, men känns ändå något rimligare än tidigare. Allra smidigast är det med de titlar som stöder ”quick resume”. Med den funktionen dröjer det oftast mellan fem och tio sekunder innan man är tillbaka exakt där man slutade i ett tidigare skede. I vilket fall gör alla dessa sparade sekunder mig mer benägen att testa fler olika typer av spel.

Läs mer: Nu öppnar Microsoft sin spelstreaming för alla

Det jag saknar med Series X SSD-lagring är spel som utöver att ladda snabbare förändrar själva spelupplevelsen. Sony har redan i spelet Ratchet & Clank: Rift Apart demonstrerat hur vitt skilda miljöer på PS5 kan renderas innan man hinner blinka. Microsofts maskin bör ha ungefär samma förmåga, men företaget ger än så länge inga exempel på hur de tänker utnyttja tekniken.

Lagringskapaciteten uppgår till strax under 1 terabyte. Med tanke på att konsolen kostar strax under 5 700 kronor – vilket måste betraktas som ett okej pris i förhållande till prestandan – kan man inte räkna med mer. Men det blir snabbt fullt. Flera av de spel jag hämtat hem tar över 60 GB i anspråk. Värst är Final Fantasy XV med sina 83,9 GB. Att Assassin's Creed Valhalla stannar på 47,5 GB känns närmast modest i sammanhanget.

Framöver kommer användaren därför att stå inför två val. Antingen får man frigöra utrymme genom att plocka bort spel, eller addera ett externt minneskort. Hårddisktillverkaren Seagate är än så länge den enda Microsoft-partner som får lov att sälja ett externt ssd-kort som exakt matchar den interna lagringen. Det kostar i nuläget omkring 2 600 kronor.

Kan matas med blurayskivor. Foto: Peter Ottsjö

Gränssnittet är vad jag förstår mer eller mindre identiskt med Xbox One och ska man vara generös är det väl någorlunda begripligt att navigera i. En startsida visar det mest angelägna, men mycket är gömt bakom allehanda menyval. Jag har inga problem att hitta det jag letar efter utan allt för mycket betänketid, men det är uppenbart att gränssnittet är ett lapptäcke av alla funktioner som lagts till undan för undan.

Utmanar Playstation 5

Den här texten publiceras en dag före embargot av vårt motsvarande test för Sonys Playstation 5 löper ut. Det kan alltså vara värt att spana in min kollega Simon Campanellos omdöme om PS5 för att kunna jämföra de båda rivalernas nya spelmaskiner. Vi har även en guide där vi ställt Playstation 5 mot Xbox Series X men den är gjord före vi fick hem testenheter. I den kan du bland annat jämföra storlekarna på Series X, S och Playstation 5.

Till sist ska man naturligtvis inte exkludera Xbox Series S. Om du inte har en sprillans 4k-tv och klarar dig utan blurayläsare (alla spel kan numera köpas digitalt) så är Series S över 2 000 kronor billigare. Den stora skillnaden mellan X och S är att den senare har en maxupplösning på 1440p. Den har också mindre lagring, men spelen lär ta mindre plats när de inte måste renderas i 4k.

För egen del kommer jag nog att välja en Series X framför Playstation 5. Sony har visserligen alltid en tung arsenal av exklusiva titlar. Men jag föredrar Series X design, jag är väldigt förtjust i Game Pass och den generösa bakåtkompatibiliteten och jag vill kunna försäkra mig om att jag har en maskin som kan köra nästa Fallout. Xbox Series X må vara anspråkslös, men den har samtidigt en säregen dragningskraft.

 

Uppdatering: Microsoft och/eller Codemasters är uppenbarligen inte helt tillfreds med kritikernas åsikter om Dirt 5. Microsoft har i ett mejl påmint medier om att ”en uppdatering från utgivaren förväntas de kommande dagarna som ska förbättra spelupplevelsen och nästagenerations-optimera Dirt 5. Därför är inte det nuvarande skicket indikativt för lanseringsprodukten”.

Xbox Series X i siffror

Processor: 8 kärnor, 3,8 GHz (eller 3,66 GHz med hypertrådteknik, så kallad SMT) Specialbyggd version av Zen 2 från AMD.

Grafikprocessor: 12 teraflops, 52 beräkningsenheter (CU) på 1,825 GHz. Specialbyggd RDNA 2-grafikprocessor.

Upplösning (krets): 7nm enhanced.

Minne: 16 GB GDDR6 med 320mb buss.

Minnesbandbredd: 10GB vid 560 GB/s, 6GB vid 336 GB/s.

Intern lagring: 1 TB specialbyggd NVME SSD.

Extern lagring: 1 TB expansionskort (matchar den interna lagringen exakt).

Optisk läsare: 4K UHD bluray.

Prestandamålsättning: 4K med 60 FPS, upp till 120 FPS. Sägs även ha stöd för 8k.

Pris: 5 695 kronor (Xbox Series S kostar 3 595 kronor).

Premiär: 10 november.

Peter Ottsjö

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt