Test: Playstation 5 – ingenjörskonst i ful förpackning

2020-11-06 14:00  

Playstation 5 är stor som ett hus, tyst som en mus och fullproppad med nya tekniska lösningar. Allt är bäddat för succé, nu måste den bara fyllas med innehåll, skriver Ny Tekniks Simon Campanello.

Ska jag försöka vara snäll ser Playstation 5 lite ut som ett rymdskepp när konsolen svävar på en hylla i tv-skåpet. Liknelsen får duga, för jämfört med konsolen den ersätter är det här en klart mer högteknologisk pryl.

Dolt under den välvda plasten finns hårdvara byggd för att vara framtidssäkrad. Med tekniska lösningar som vi inte sett i spelkonsoler tidigare, i vissa fall inte i konsumentprodukter alls. Det är glasklart att det här är ett generationsskifte från Playstation 4. Synd bara att den är så ryslig att titta på. Fast jag antar att det är en smaksak.

Läs mer: Test: Xbox Series X är mäktig – men saknar nya spel

Stor och tyst

Det är väl lika bra att börja med elefanten i rummet. Nätet har redan svämmat över av skämt i stil med ”nu måste jag köpa ett nytt hus för att få plats med min Playstation 5”.

Mycket riktigt är konsolen stor. Hur stor? Jättestor. 39 centimeter lång, 26 centimeter bred och en dryg decimeter på höjden. Dessutom väger den 4,5 kilogram. Jag fick stuva om rejält för att få plats med den, och nu ligger den och ser pompös ut bredvid den anonyma svarta rektangel som är mitt PS4.

Jag fastnar vid storleken, för den har betydelse. Lyssna på det här: kraftpaketet med en grafikprestanda på dryga 10 teraflops är helt ljudlöst.

Det är en game changer efter att i åratal ha dragit med högljudda konsoler vars fläktdån överröstar spelen och på ett ögonblick skapar dålig stämning i hemmet. För att ens höra att PS5:an är igång och i full färd med att rendera vacker 4k-grafik måste jag ställa mig på knä framför hyllan och nästan pressa örat mot chassit.

Läs mer: Guide: Ska du välja PS5 eller Xbox Series X?

En nyckel till att lyckas är just storleken och formen på konsolen. Sony har byggt in en jättelik kylfläns, som enligt företaget ska kunna ge samma kylprestanda som en ångkammare. Det kombineras med en stor (och tyst) fläkt på 120 millimeter.

För att ytterligare öka kylförmågan och minska behovet av att spinna upp den där fläkten på maxfart har Sony bytt ut kylpastan på systemkretsen mot flytande metall. En lösning som är minst sagt ovanlig i konsumentprodukter; om metallen skulle läcka ut under transporten skulle det kunna få förödande konsekvenser. Sony uppges ha lagt stor möda på att hitta en säker lösning.

En fin liten designdetalj, som nog kan påverka ljudnivån på sikt, är de små dammsamlarna som Sonys ingenjörer har konstruerat. Under ytterskalet på PS5:an finns två hålrum där damm som sugs upp av konsolens kylsystem ska samlas, och enkelt kunna avlägsnas med en dammsugare.

Läs mer: Test: Mario Kart Live är magiskt i korta stunder

Spider-Man: Miles Morales. Foto: Sony

Laddningstiderna är ett minne blott

Till dagens test har vi än så länge bara fått lägga vantarna på två spel som är utvecklade för nästa generations konsoler. Det ena är plattformsspelet Astro's Playroom, som följer med alla konsoler, och det andra är superhjälteeposet Spider-Man: Miles Morales.

Båda är intressanta på sitt vis, men det är Spindelmannen som visar vilka muskler som finns under huven.

Det första jag reagerar på är laddtiderna. Eller snarare, den totala avsaknaden av laddtider. Det går bokstavligt talat på fem sekunder från att jag startar spelet till dess att Miles Morales börjar nätsvinga sig mellan skyskraporna i New York. Under timmarna jag lägger på spelet upptäcker jag aldrig att det sker någon laddning över huvud taget.

Samma sak när konsolen går i viloläge. Spelen ligger redo i standby och det är bara att köra igång konsolen och börja spela igen på nolltid. Det är lika smidigt som att fortsätta ett mobilspel där jag slutade när jag plockar upp telefonen ur fickan.

Här är det framförallt snabbare lagring som är nyckeln till framgång. Sony använder en specialdesignad NVMe-ssd med en läshastighet på 5,5 gigabyte per sekund.

Det är mer än 50 gånger snabbare än de mekaniska diskarna som sitter i Playstation 4 Pro. Säger siffrorna dig fortfarande ingenting är det som att ställa en Tesla Model S med Ludicrous Mode-påslaget mot en Volvo V70 årsmodell 2003.

Nersidan jag ser på Sonys lagringslösning är att disken ligger på blygsamma 825 GB. I en tid när storspelen gärna tar över 50 GB styck kommer den obönhörligen att bli fullmatad. Det går att utöka lagringen genom att lägga till ytterligare en ssd, och Sony lovar att släppa en lista över kompatibla diskar inom kort. Men det kommer att dröja till ”en bit efter” lanseringen.

Behöver du mer lagringsminne innan dess är du hänvisad till en extern hårddisk som kopplas in via usb. Räkna då med betydligt tristare laddningstider.

Playstation 5 är bakåtkompatibelt med i princip alla Playstation 4-spel, och även dessa drar lite nytta av den nya, snabbare lagringsenheten. Jag testar hur långa laddsekvenserna är i spel som Call of Duty: WWII och Days Gone jämfört med på min PS4, och min högst ovetenskapliga studie visar att den nya konsolen i många fall läser in nya banor eller sekvenser ungefär dubbelt så fort. Även om det inte är samma radikala känsla som i spel som är utvecklade för konsolen.

Åter i Harlem där Miles Morales försöker axla rollen som superhjälte i Peter Parkers frånvaro slås jag gång på gång av hur vackert spelet är. Det är en detaljrikedom och skärpa i bilderna som alla utom de allra mest pengastinna pc-spelarna kommer att häpna över.

Sony har, liksom Microsoft, också lyckats bygga in hårdvarustöd för raytracing, eller strålföljning, i sin nya konsol. Det är en teknik för att ge mer realistiska skuggor och reflektioner. Det här förtar inte direkt känslan av att svinga sig fram mellan höghusen när solen reflekteras i fönstret, eller gå på gator där regnpölarna ger små spegelbilder av omgivningen på ett nästan naturtroget sätt.

Läs mer: Kan dataspel i barndomen ha gjort dig smartare?

Foto: Sony

Ett stort steg för handkontrollen

Dags att lämna New York och ge sig in i konsolens innanmäte. Det är nämligen spelvärlden där det urcharmiga plattformsspelet Astro's Playroom äger rum. Hela pitchen är att det här är titeln som ska introducera Sonys nya handkontroll Dualsense, och jag blir totalsåld.

Sedan Xbox 360-eran har jag föredragit Microsofts handkontroller. Även om Sony har gjort markanta framsteg år för år tycker jag att Playstations dito alltid känts lite för kantiga och plastiga.

Men inte längre. Dualsense är större och tyngre än sina föregångare, men också betydligt mer ergonomisk. Borta är de skarpa kanterna på Dualshock, här är allt mjukt och följsamt. Om du tillåter ytterligare en bilmetafor är det som att greppa ratten på en lite exklusivare modell efter att ha suttit och i timmar kramat en stumma rodret på någon gammal puttrande Golf.

Roboten Astro guidar oss på små sinnrikt utformade banor genom spelkonsolens kylsystem, processorer och minne. Det är lättsmält och färgglatt men grafiken är förvånansvärt slätstruken för att vara en lanseringstitel som alla PS5-köpare får lägga vantarna på. Men det är svårt att inte bli störtkär när en Kraftwerk-doftande synthdänga där kören mässar ”ssd, ssd, ssd” får ackompanjera resan ner i lagringsminnet.

Det är också en fröjd att få känna på potentialen i Dualsense-kontrollen. I ett spelmoment använder roboten en liten dräkt med fjäderfötter där jag använder triggerknapparna på kontrollen för att bestämma trycket i fjädrarna vilket i sin tur bestämmer hur högt jag hoppar.

Det fascinerande är att återkopplingen i triggerknapparna nästan får det att kännas som att jag trycker ner ett par fysiska fjädrar med fingrarna. Sony har gjort underverk här med sin haptikmotor och de adaptiva triggerknapparna.

När jag för en stund växlar till min PS4 och dess Dualshock-kontroll känns det som att gå tillbaka till Nintendo 64:as gamla rumble pack. Här är det stora, tunga vibrationer som får händerna att skaka. Dualsense ger istället mjuk och precis återkoppling.

Det ska sägas att det här än så länge bara är potential. Det är upp till spelutvecklarna att integrera handkontrollerna i spelmekaniken på ett bra sätt. Jag är speciellt nyfiken på att se vad skjutspel som Battlefield och Call of Duty kan göra med de adaptiva avtryckarknapparna.

 

Modernare gränssnitt

Vid första anblicken kommer hemskärmen att se bekant ut för PS4-ägare. Det är ungefär samma menyer med spel och appar listade i toppen på skärmen, och så fylls det på med information om exempelvis nytt innehåll och troféer.

Inne i spelen kan jag genom att trycka på Playstation-logon på handkontrollen få upp en kontrollpanel. Här kan jag direkt växla mellan spel, kolla vilka vänner som är online eller ändra inställningar. Det kommer också upp flikar med specialanpassade spelnyheter och det går att hoppa direkt in i flerspelarmatcher där kompisar deltar.

Varje spel har också en specialanpassad meny som Sony kallar för aktiviteter. Där finns spelspecifika funktioner som utvecklarna lägger dit. Astro's Playroom har ett massor av sådana. Jag kan hoppa mellan banor, eller få tips om hur jag ska klara av olika troféer. Det finns till och med små hjälpvideor som visar hur jag kommer förbi kluriga sektioner i spelet.

I Spider-Man är innehållet betydligt mer begränsat. Här kan jag egentligen bara växla mellan olika uppdrag, vilket jag lika gärna kan göra via spelets egna menyer.

Med bara två PS5-spel testade är det svårt att säga hur väl det här aktivitetscentret kommer att fungera i praktiken. Om fler spel tar efter Astro's Playroom tror jag att det har rejäl potential.

För den som vill dela spelinnehåll med andra finns inbyggda funktioner för att ta skärmdumpar, spela in spelsekvenser eller livesända till Twitch och Youtube. Menyn är lättillgänglig via en knapp på handkontrollen och Sony har smart nog lagt in en buffert på en hel timme speltid. Du kan alltså, utan att ha slagit på inspelningen på förhand, gå tillbaka och exportera en hel speltimme som video.

Läs mer: Spelen att hålla utkik efter till Playstation 5

Astro's Playroom Foto: Sony

Det största och minsta spelutbudet

Precis som Xbox Series X dras Playstation 5 med ett gigantiskt problem vid lanseringen och det är vad tusan spelarna ska fylla konsolen med. Jämfört med lanseringarna av förra generationens spelkonsoler är utbudet av spel, speciellt plattformsexklusiva sådana, knapert.

Sony ligger dock snäppet före. Förutom de ovan nämnda finns en handfull PS5-exklusiva spel som exempelvis remastrade versioner av Demon's Soul och Devil May Cry 5, LittleBigPlanet-spinoffen Sackboy: A Big Adventure och actionrollspelet Godfall. Dessutom kommer de senaste upplagorna av storspel som Call of Duty, Assassin's Creed och Watch Dogs att trilla in under de närmaste veckorna.

På ett annat sätt är utbudet ovanligt stort, eftersom både Microsoft och Sony gjort sina konsoler bakåtkompatibla. 99 procent av spelen till PS4 ska gå att köra på PS5 och får då en liten skjuts i uppskalad grafik och snabbare laddningstider.

Sony har också vidgat sin prenumerationstjänst Playstation Plus så att en samling kioskvältare från PS4-eran ingår för Playstation 5-ägare. Den som missat storspel som Uncharted 4, God of War eller Bloodborne har att göra.

Fler spel är så klart på horisonten. Sony har länge trumfat Microsoft i att kunna leverera exklusiva storspel till sina konsoler, men med det historiska köpet av Zenimax (som äger spelserier som Doom, Fallout och Elder Scrolls) tidigare i höst, och flera andra tidigare förvärv finns det all anledning att bävas ett maktskifte.

Läs mer: PS5 kan gå miste om storspel efter Microsoft-köp

Foto: Sony

En konsol som passar din nästa tv

Det är ju en självklarhet att säga att PS5 är Sonys kraftfullaste konsol hittills. Men det är inte bara tomt prat.

Jag skulle vilja hävda att PS5 är betydligt mer framtidssäkrad än sina föregångare. Flera av specifikationerna som står på lådan kommer de flesta som köper konsolen inte över huvud taget att kunna utnyttja på sin nuvarande tv.

Bilduppdatering på 120 Hz och upplösning i 8k är än så länge nymodigheter som få svenskar har i sina vardagsrum. Men PS5 har stöd för båda.

Konsolen är faktiskt så före att inte ens spelen den levereras med hängt med. Inget av spelen jag testat har inbyggt stöd för vare sig 120 Hz eller 8k. Tur, eftersom inte heller min tv, trots att den bara har ett par år på nacken, inte har stöd för det.

(Det finns för övrigt viss skepsis mot om konsolerna verkligen har hårdvara nog att kunna rendera avancerade 3d-spel i 8k-upplösning. Kanske handlar det snarare om videouppspelning eller uppskalning av mer lågupplösta titlar. Det återstår att se.)

Det är svårt att sätta sig här och nu och utse en vinnare i det eviga konsolkriget. Mitt intryck är att Sony och Microsoft levererat två ganska likvärdiga konsoler, och att generationssprånget den här gången är stort.

Jag tror inte att många Playstation-spelare kommer att bli besvikna på PS5. Sony har tagit stora kliv när det gäller laddtider, grafik och spelkänsla. Detta toppat med en handkontroll som är ett minst lika stort kliv som själva konsolen.

Synd bara att det fortfarande ser ut som att något glansigt Star Trek-skepp kraschlandat in i tv-skåpet. Men det är väl bara att leva med.

Playstation 5 i siffror:

Processor: 8-kärnig specialbyggd AMD Ryzen Zen 2 med klockhastighet upp till 3,5 GHz.

Grafikprocessor: Specialbyggd AMD Radeon RDNA 2 med ray tracing och en grafikprestanda på 10,3 teraflops.

Arbetsminne: 16 GB GDDR6 med bandbredd på 448 GBps.

Lagring: 825 GB specialbyggd NVME SSD som kan utökas med kompatibel m.2 NVMe-ssd eller via en extern hårddisk med usb-anslutning.

Optisk läsare: 4K UHD bluray.

Mått: 390 mm bred, 104 mm hög, 260 mm lång.

Vikt: 4,5 kilogram.

Anslutningar: Hdmi 2.1, 1x usb a (Hi-Speed), 2 x usb a (Super Speed 10 Gbps), 1 x usb c (Super Speed 10 Gbps), Gigabit Ethernet, Wifi 6, Bluetooth 5.1.

Pris: 5 990 kronor (4 990 kronor för Digital Edition utan blurayspelare).

Simon Campanello

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt