Svenske robotexperten: Därför kommer Tesla Bot att misslyckas

2022-10-05 13:01  
”Bumble C” är den första Optimus-prototypen som Tesla visat upp. Foto: Skärmdump/Tesla

Teslas robot Optimus har långt kvar innan den klarar vad Elon Musk lovat. Dess största värde just nu ligger i stället i ren PR, säger Klas Nilsson, teknikchef på robotstartupen Cognibotics.

Elon Musk är en upptagen man. Hans företag Tesla är en drivande kraft i att förändra hela bilbranschen, och med Space X vill han göra det samma med rymdindustrin.  

Parallellt med allt detta ska Elon Musk dessutom utveckla och bygga en humanoid robot som ska kunna ta över ”slitgöra” som är för tråkigt eller farligt för oss människor.

Premiär för första prototypen

Teslas tvåbenta, människoliknande robot ”Optimus” presenterades i fjol, men få tekniska detaljer om projektet avslöjades då. I slutet av förra veckan hölls evenemanget Tesla AI Day – och då fick vi första gången se en Optimus-prototyp kallad ”Bumble C”, som bland annat gick några steg på scenen och vinkade till publiken. 

Elon Musk, känd för spektakulära uttalanden, sa att Optimus utvecklas för att massproduceras i ”miljontals” enheter, och att den ska kunna kosta mindre än 20 000 dollar när den släpps på marknaden.

"Humanoider en framtidsdröm"

En som följt Teslas robotprojekt sedan starten är Klas Nilsson, till vardags teknikchef hos det svenska robotikföretaget Cognibotics, som har varit med på Ny Tekniks 33-listan tre gånger. 

– Det är jätteintressant. För varje robotforskare och robotentreprenör är de så kallade humanoiderna en framtidsdröm. I dag kan alla som har pengar och en del tekniskt kunnande förmå dessa robotar att stå och gå. Den stora utmaningen är att få dem så duktiga att de faktiskt är till någon hjälp på riktigt. Och det har ingen lyckats med hittills, säger han.

Klas Nilsson är grundare av robotföretaget Cognibotics i Lund. Han demonstrerar den hybridkinematiska roboten, som har samma rörelsefrihet som ett sexaxligt system men är lättare och smidigare. Foto: Daniel Nilsson

Många frågor är fortfarande obesvarade efter Teslas demonstration på AI Day. Efter presentationen har Optimus-projektet å ena sidan mottagit översvallande hyllningar, å andra sidan mer eller mindre sågats längs med fotknölarna.

Stor skillnad på elbilar och robotar

Klas Nilsson på Cognibotics tillhör dem som är skeptiska, men han vill inte avfärda projektet för den sakens skull. Problemet, enligt Klas Nilsson, är att Tesla hittills inte har presenterat någon lösning på de mest grundläggande utmaningarna för människoliknande robotar – som har att göra med energitillförseln, hur roboten ska kunna styras i miljöer nära människor, och hur den ska förstå och lösa generella arbetsuppgifter. 

– Det är jättekul att Elon Musk ger sig in i den här branschen, kanske ovetandes om många av svårigheterna inom robotutveckling. Jag föreställer mig att Tesla kommer att kunna göra Optimus någorlunda kapabel att röra sig under den utsatta utvecklingstiden på tre till fem år. Redan där har du stora utmaningarna, inom bland annat motorer och motorstyrning. Tesla lyfter gärna fram sitt kunnande inom det området. Men det är stor skillnad på en elbilsmotor och vad en robot bör optimeras för så att den klarar snabba, effektiva rörelser.

Entreprenören Elon Musk. Arkivbild. Foto: Patrick Pleul/AP/TT

– Tittar man på mekaniken är den lite tafflig, skulle jag säga. Det är för mycket bilkonstruktion, vilket blir för klumpigt. Man kommer aldrig få till en bättre rörelseprestanda på det sättet. Men visst, Tesla kan göra om konstruktionen längs vägen. Vi får se vad som händer, säger Klas Nilsson.

Microsoft försökte – och gav upp

Klas Nilsson har en gedigen bakgrund inom robotik. Innan robotikforskaren grundade Cognibotics tillsammans med fem kollegor från Lunds tekniska högskola, arbetade Klas Nilsson också för bland annat Aseas robotdivision, i dag ABB Robotics.  Det ger honom en djup förståelse för problemen som Tesla, och andra tillverkare, står inför när det gäller människoliknande robotar. 

– För femton år sedan satsade bland annat Microsoft stort på programvaruteknik för robotstyrning, först med fokus på mobila robotar, bland annat avsedda för arbete i bilfabriker. Men när man förstod komplexiteten i att förmå robotarna att utföra mer avancerade robotrörelser, som full sexaxlig manipulation av objekt inom montering, så gav man upp, säger Klas Nilsson, och fortsätter: 

– Titta bara på Boston Dynamics, som har hållit på i 25 år med att ta fram vad som nu är roboten Atlas. Boston Dynamics har gjort sin hemläxa från grunden gällande motorer, styrning och kommunikation. Trots det är Atlas fortfarande inte en produktiv robot. Elon Musk säger att Tesla ska kunna bygga en kapabel robot på fem år. Nej, det kommer inte att hända.

Foto: Skärmdump/Tesla

Tesla pekar gärna på lärdomarna man dragit inom bilindustrin, och att man bygger in enormt mycket beräkningskraft i roboten med superdatorn Tesla Dojo. Kan det vara nyckeln till att lösa problemen du beskriver?  

– Det är en bra fråga. Men svaret är nej. Det är givetvis till stor hjälp, men till skillnad från forskarvärlden tror inte jag att man bara kan lösa det här med ai. Utmaningarna kring bland annat rörelsestyrning och uppgiftsrepresentation (att roboten förstår uppgiften, vad som gick fel när den skulle utföras, och sedan förmedla det för en människa, reds anm.) är för stora. Det är en sak att kunna detektera och klassificera objekt med hjälp av maskininlärning. Men att sedan omsätta det till en rörelse, där det krävs att alla sju frihetsgrader per arm är koordinerade för den specifika uppgiften med dess variationer – det är fortfarande ett fundamentalt olöst problem.

Enligt Tesla ska Optimus kunna dra nytta av lärdomar från biltillverkarens program för självkörande bilar. Foto: Skärmdump/Tesla

Finns det något område som Tesla verkar ligga före andra tillverkare inom? 
– Nej, jag tror inte det. Det är möjligt att det finns något inom motorstyrningen, som bland annat görs med egentillverkade ställdon och olika sensorer, och kanske även inom ai-lösningarna. Men det är för tidigt att säga något väsentligt om det nu.

"Bra reklamgrej för Tesla"

Den största vinsten för Tesla, hittills i alla fall, är PR-värdet som Optimus är med om att skapa för biltillverkaren, enligt Klas Nilsson. 

 – Jag tror att Tesla kommer att kunna göra en bra reklamgrej av detta. Det är också viktigt – i synnerhet när det gäller rekrytering, och att kunna locka till sig talangfulla medarbetare.

Nu är lite mer teknisk data kända som Optimus – bland annat att roboten har ett batteripack på 2,3 kWh. Foto: Skärmdump/Tesla

På sikt kan Teslas satsning också få en positiv effekt för hela robotbranschen, enligt Klas Nilsson. Men kanske inte på det sättet som Elon Musk föreställer sig. 

– Inom fem år kan nog Tesla, och andra tillverkare, börja resonera lite tydligare kring som faktiskt är svårt inom robotutveckling, och hur man kan lösa de grundläggande problemen. I dag är det svårt att komma framåt i sådana diskussioner, både inom industrin eller akademin. 

Klas Nilsson, vd och grundare. Foto: Daniel Nilsson

– Alla framsteg bygger på att olika aktörer gör sina provskott i olika riktningar, och att vi lär av varandra. Jag tycker att det är superbra att Elon Musk bidrar till den kunskapsmassan, säger Klas Nilsson. 

Här är Teslas Optimus

Längd: 173 cm.

Vikt: 73 kg.

Processor: Teslas egenutvecklade superdator Dojo, med ai-chip.

Elektromekaniska ställdon: 28, sex i vardera hand.

Rörlighet: 28 frihetsgrader.

Händer: 11 frihetsgrader vardera.

Bärkapacitet: 9 kg per hand.

Batteripack: 2,3kWh, 52V. "Det räcker en hel arbetsdag", enligt Elon Musk.

Kommunikation: Wifi, lte (4g).

Pris: Omkring 20 000 dollar, utlovar Elon Musk.

Kalle Wiklund

Mer om: Tesla Elon Musk

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt