Premium

Studie: LNG kan vara sämre för klimatet än bunkerolja

Klimatnyttan med att ställa om sjöfarten till naturgas kan vara obefintlig. Orsaken är det omfattande metanläckaget från vissa av gasmotorerna.

Publicerad

Allt fler fartyg byggs för att kunna drivas av förvätskad naturgas (LNG, kallas även flytande naturgas) i stället för konventionella fartygsbränslen som marindiesel (gasolja) eller bunkerolja. På listan över fördelar finns framför allt kraftigt reducerade utsläpp av svaveloxider (SOx), partiklar och kväveoxider (NOx). Men förbränning av naturgas ger även cirka 20 procents lägre koldioxidutsläpp tack vare ett lägre kolinnehåll, vilket förespråkare gärna lyfter fram.

Miljöinstitutet International Council on Clean Transportation, ICCT, som bland annat avslöjade dieselgate, ifrågasätter nu den påstådda klimatnyttan i en rapport finansierad av miljöorganisationen Stand.earth.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här