Snart lyfter SAS nya Airbus 350

2019-12-20 15:20  

Effektivare motorer samt kolfiberförstärkta polymermaterial ska minska bränsleförbrukning och utsläpp med en tredjedel. SAS har fått leverans av sitt nyaste och största plan: Airbus A350. I januari genomförs första flighten.

(Artikeln är uppdaterad)

Flyget är mitt i klimatdebatten. SAS har det senaste året tagit steg mot att gå över till mer biobränsle för flyget. Men nu i december har de första leveranserna kommit av en ny flygplanstyp som SAS beställde redan 2013.

SAS vd Rickard Gustafson beskriver Airbus A350 som det mest energieffektiva långdistansplanet på marknaden idag.

– Vi måste snabbt ställa om till ett mer hållbart resande. Det är därför vi satsar på en för oss helt ny flygplanstyp som möjliggör bränslesnålare flygningar med lägre koldioxidutsläpp, säger han.

Åtta nya Airbus 350 till SAS långdistanslinjer

Totalt skaffar SAS åtta nya A350, som ersätter det äldre, mindre och tyngre A340 på ett antal långdistanslinjer. Det nya planet rymmer 300 passagerare, drygt 20 procent fler än föregångaren, och ska dessutom ge dem bättre komfort.

Detta tack vare att vingarna och flygkroppen är nästan helt byggda i kolfiberförstärkt polymer.

– En fördel med det är att man kan ha högre tryck i kabinen, vilket ger en behagligare miljö för både passagerarna och besättningen. Materialvalet ger också större designfrihet, så att man kan göra planets former mer svepande för att få de egenskaper man eftersträvar. Bland annat minskar det aerodynamiska bullret en hel del tack vare den nya formgivningen, säger Lars Andersen Resare, hållbarhetschef på SAS.

Läs mer: Tekniken ska ge Airbus lätta delar och effektivare fabriker

En annan nyhet är uppkopplingen i cockpit.

– Planet har ett interface som kommunicerar 40 000 olika parametrar till teknikerna på marken. Det vanliga är ungefär 400 parametrar, säger Lars Andersen Resare.

Även motormässigt innebär A350 en uppdatering jämfört med föregångaren, som har fyra jetmotorer med fläktdiameter på 247 centimeter. Det nya planet har i stället två Rolls-Roycemotorer med diametern tre meter.

– Den större omkretsen minskar utsläppen av kväveoxider och gör motorerna mer energieffektiva, eftersom man kan ha lägre tryck vid förbränningen. De nya motorerna minskar också bullret vid start med ungefär 40 procent, säger Lars Andersen Resare.

Nya Airbus 350 minskar utsläpp med 25-30 procent

Enligt Airbus ska planet ha åtta procent lägre driftskostnader än sin närmaste konkurrent, Boeings Dreamliner.

Men det viktigaste med det lätta polymermaterialet och de nya motorerna är förstås att de minskar koldioxidutsläppen. Jämfört med A340 ska A350 sänka förbrukningen med 25 till 30 procenT.

– Koldioxidutsläppen minskar med upp till 30 procent i absoluta tal, men räknat per passagerare minskar de med upp till 40 procent under förutsättning att planet är fullsatt, säger Lars Andersen Resare.

SAS siktar på att till 2030 minska sina totala koldioxidutsläpp med minst 25 procent jämfört med 2005 års nivå. Och de är inte ensamma – de flesta europeiska flygbolag har i dag mer eller mindre ambitiösa planer för utsläppsminskning, och flygplanen blir successivt allt mer energieffektiva.

Läs mer: Oxis Energys litium-svavelbatteri ska dubbla elflygets räckvidd

Drivkraften är inte bara omsorg om miljön, utan lika mycket en fråga om ekonomisk pragmatism för flygbranschen.

– Vi måste visa att vi menar allvar i hållbarhetsfrågorna, annars riskerar vi landbaserade avgifter som kan ställa till med stora problem, säger Rickard Gustafson.

Han syftar på den svenska avståndsbaserade flygskatten som infördes 2018, och som under sitt första år belastade SAS med 260 miljoner kronor.

Flygets utsläpp fortsätter att öka – trots snålare flygplan

Men trots bränsleeffektivare flygplan, fortsätter branschens utsläpp att öka. Mellan 2013 och 2018 steg den globala flygindustrins koldioxidutsläpp från 694 miljoner ton till 918 miljoner ton, en ökning med 32 procent. Energieffektiviseringarna äts upp av att det internationella flygandet stadigt ökar, klimathot och flygskam till trots.

Enligt den tyska analysfirman Statista genomfördes globalt 3,1 miljarder resor med reguljärt passagerarflyg 2013, och 2018 var siffran 4,4 miljarder flygresor – en ökning med 42 procent. För helåret 2019 väntas siffran landa närmare 4,6 miljarder resor med reguljärflyg.

– Vi vet att den här satsningen inte räcker. Vi måste göra mer, och vi kommer att göra mer. Bland annat har vi ett samarbetsavtal med Preem kring storskalig produktion av biojet. Dagens plan kan mycket väl gå på de här bränslena, det är produktionen som måste komma igång, säger Rickard Gustafson.

SAS och Preem planerar produktion av bioflygbränsle

Och Preem hoppas på storskalig produktion: om miljötillståndet beviljas, ska de bygga ut sitt raffinaderi i Göteborg med en Green Feed Unit, som producerar en miljon kubikmeter förnybara bränslen (biojet, biodiesel och flytande biogas) per år.

– Vi vill ha ett kommersiellt avtal som säkrar att vi får ta del av den produktionen, säger Rickard Gustafson.

År 2030 ska raffinaderiet producera tre miljoner kubikmeter förnybara drivmedel på årsbasis, och SAS använda biobränsle i allt sitt inrikesflyg, enligt de båda bolagens respektive målsättningar.

Under de fyra åren 2019 till 2023 planerar SAS dessutom att byta ut hela sin flygplansflotta mot nya plan som är 20 procent bränsleeffektivare.

– Ytterst är målbilden att en dag kunna flyga helt fossilfritt, säger Rickard Gustafson.

Det allra första Airbus A350-planet i SAS flotta, döpt till Ingegerd Viking, gör sin jungfrutur från Köpenhamn till Chicago den 28 januari.

SAS nya Airbus A350

Totalt har SAS köpt in åtta plan av typen Airbus A350, som ska levereras under åren fram till 2023.

De kommer huvudsakligen att baseras i Köpenhamn och trafikera linjerna Chicago, Peking, New York, Tokyo, Shanghai, San Francisco och Hong Kong.

Max. startvikt: 268 ton

Max. last: 50 ton

Längd: 66,9 meter

Vingbredd: 64,8 meter

Marschfart: 910 kilometer i timmen

Räckvidd: 13 800 kilometer

Bränsleförbrukning: 0,028 liter per säteskilometer

Motorer: Två stycken Rolls-Royce Trent XWB

Tommy Harnesk

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt