Presenterad: Elektrisk containerlyftare klarar 45 ton 

2021-12-16 15:45  

Trucktillverkaren Kalmar har visat upp en hel svit elektriska fordon för tung godshantering: containerlyftare, gaffeltruck och terminaltraktor. Det största batteriet kan lagra 587 kWh.  

Inom kombinationen mobil godshantering och elektrifiering gäller inte talesättet störst går först, utan motsatsen. Batterier har sedan länge använts för att driva mindre gaffeltruckar. Men för de större maskinerna har dieseldrift varit förhärskande. 

Under parollen ”Time to go electric” presenterade i dag trucktillverkaren Kalmar Mobile Solutions, med utvecklingscentrum i småländska Ljungby, tre nya elektrifierade arbetsmaskiner: containerhanterare, tunga gaffeltruckar samt tunga terminaltruckar. Därmed har företaget elektrifierat hela sitt produktprogram, vilket var ett löfte sedan 2018. 

De tre nu presenterade fordonen är: 

Containerlyftare ERG 420–450 

En containerlyftare (reachstacker på engelska) är gjord för att hantera containrar i hamnar och terminaler. Kalmars elektriska variant finns i fyra storlekar, som kan lyfta 45, 33, 18 respektive 10 ton. Som mest kan maskinen lyfta sex containrar högt och fyra rader djupt, tack vare den långa teleskopbommen. Finns med 6 eller 6,5 meters hjulbas.

Läs mer: Batteribyte är lösningen när skogsmaskiner blir eldrivna

Batteriet är modulärt uppbyggt för att passa olika användningsfall. Energilagringskapaciteten är 245, 326, 407 eller 587 kWh. Batteriet är av litiumjontyp med katod av högenergikemin NMC (nickel, mangan, kobolt). 

Tung gaffeltruck ECG 180–330

Elektrisk gaffeltruck med upp till 33 tons lyftkapacitet. Foto: Kalmar
 

En gaffeltruck gjord för tyngre materialhantering inom till exempel stålverk och skogsindustrin.  Finns i sju olika lyftklasser, från 18 till 33 ton (vid 1,2 meters lastcentrum), och med hjulbaser mellan 4 och 4,75 meter. 

Batteriet kommer i tre storlekar: 163, 245 respektive 392 kWh. Kemin är NMC och spänningen 670 volt. Det laddas via standardkontakten CCS2. 

Läs mer: Batteridriven timmerbil på 80 ton: ”Varannan såld Scania är eldriven 2030”

Kalmar samarbetar sedan 2019 med Bosch Rexroth gällande bland annat framdrivning och hydraulik för att möjliggöra elektriska versioner av gaffeltrucken och containerlyftaren.  

Terminaltraktor T2E+

Elektrisk terminaltraktor. Foto: Kalmar
 

Terminaltraktorer används för att flytta lastbilstrailers inom hamn- och terminalområden. Kalmar har redan ett hundratal elektriska varianter i drift runt om i världen men generationen som nu presenterats är förbättrad på flera punkter.

Läs mer: Allt fler tunga maskiner tar klivet över till eldrift

Fordonen kan snabbladdas med likström (150 kW) i stället för endast 80 kW växelström. Arbetstemperaturområdet har utökats från –10 till 30 grader Celsius, till –30 till 50 grader, genom att införa ett aktivt temperaturkontrollsystem i stället för ett passivt. 

Den maximala tågvikten på ekipaget är mellan 37 och 90 ton.  

Fusionerats med Konecranes

Kalmar är en del av finska Cargotec dit även MacGregor och Hiab tillhör.

Läs mer: Världens första batteridrivna pålkran – byter batteri en gång per dag

För ett år sedan fusionerades Cargotec med konkurrenten Konecranes, som bland annat tillverkat truckar i småländska Markaryd under namnet SMV. Båda koncernerna har sitt ursprung i finska hisstillverkaren Kone.

Johan Kristensson

Mer om: Kalmar Truck

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt