Premium

Presenterad: Elektrisk containerlyftare klarar 45 ton

Trucktillverkaren Kalmar har visat upp en hel svit elektriska fordon för tung godshantering: containerlyftare, gaffeltruck och terminaltraktor. Det största batteriet kan lagra 587 kWh.  

Publicerad

Inom kombinationen mobil godshantering och elektrifiering gäller inte talesättet störst går först, utan motsatsen. Batterier har sedan länge använts för att driva mindre gaffeltruckar. Men för de större maskinerna har dieseldrift varit förhärskande. 

Under parollen ”Time to go electric” presenterade i dag trucktillverkaren Kalmar Mobile Solutions, med utvecklingscentrum i småländska Ljungby, tre nya elektrifierade arbetsmaskiner: containerhanterare, tunga gaffeltruckar samt tunga terminaltruckar. Därmed har företaget elektrifierat hela sitt produktprogram, vilket var ett löfte sedan 2018. 

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här